Welke social media kanalen voor zakelijk gebruik?

Social media is een goed middel om in contact te blijven met met jouw doelgroep en verbinding te houden. Je kunt verschillende social media kanalen inzetten voor jouw bedrijf. Hoe bereik je je doelgroep het beste en via welk kanaal? In dit blog zetten we de social media kanalen op een rij en hoe deze het beste toepasbaar zijn voor zakelijk gebruik.

Hét zakelijke social media kanaal: LinkedIn

Het meest voordehandliggende social media platform voor bedrijven is LinkedIn. Dit social media kanaal is speciaal ontworpen voor zakelijke content. Vrijwel elk bedrijf, merk en freelancer is hierop te vinden. Vacatures, CV’s, aanbevelingen, prijzen en projecten worden massaal gedeeld op LinkedIn. Content met een werk-gerelateerde inhoud doet het hier het best.

Hoewel dit kanaal dus een logische keuze lijkt om als bedrijf actief op te zijn, is dit niet waar iedereen hun doelgroep zal bereiken. LinkedIn is vooral een tool voor het onderhouden van zakelijke contacten en het benaderen van andere bedrijven/professionals. Als je een business-to-business (B2B) doelgroep hebt, is dit handig, maar voor een business-to-consumer (B2C) bedrijf werkt LinkedIn minder goed. De doelgroep met wie je als B2C onderneming een online band wilt opbouwen, zoeken op LinkedIn hun collega’s en vacatures; en gebruiken LinkedIn niet zozeer als oriëntatie plek voor de aanschaf van producten of het volgen ervan. Deze B2C doelgroep is vaak beter te bereiken op kanalen zoals Facebook of Instagram, waar zij in hun vrije tijd op aanwezig zijn. Vraag jezelf dus af: waar zit mijn doelgroep?

Als B2B merk kun je op LinkedIn je doelgroep bereiken met content zoals: 

  • Prestaties noemen van je werknemers (cursussen, diploma’s, belangrijke milestones) dit laat zien hoe je investeert in jouw mensen / expertise 
  • Plaats video’s op Linkedin, de kans dat er conversaties ontstaan op LinkedIn is 5x groter dan bij andere content (bron).
  • Inhoudelijke content (ook van derden) over jouw branche delen, volgers vinden dit interessant, willen dit delen of het roept vragen / discussies op in de comments 
  • Artikelen en blogs delen over jouw bedrijfstak, volgers blijven op de hoogte van de laatste nieuwtjes binnen jouw expertise / branche 
  • Successen delen over nieuwe opdrachten / producten (klantcases), volgers en fans vinden dit leuk om te lezen en zijn blij voor jou
  • Leuke bedrijfstrainingen of nieuwe aanwinsten voor het team benoemen, dit geeft aan hoeveel waarde je hecht aan persoonlijke ontwikkeling en investeren in nieuw talent
  • Persoonlijke content delen; zoals teambuildingsuitje of wat je doet op gebied van MVO, dit laat zien wie je bent als bedrijf en wat je belangrijk vind.

Facebook als zakelijk sociaal medium

Facebook is een uiteenlopend kanaal: het begon als dating-site, werd een sociaal platform voor familie en vrienden, en is nu een mix van persoonlijke communicatie en entertainment. Op Facebook zijn vooral de 30 tot 50 jarigen actief, dus als dit de doelgroep van jouw bedrijf of product is, is Facebook the place to be. En zoals hierboven beschreven meer geschikt voor B2C dan B2B ondernemingen. 

Bij Facebook is het de kunst om ervoor te zorgen dat jouw specifieke doelgroep hun vrije tijd met plezier besteedt aan het consumeren van jouw content. Bedenk wat jij zelf graag ziet in je vrije tijd: Advertenties? Waarschijnlijk niet, al kan dit juist voor jouw branche wel werken. Grappige video’s, winacties of evenementen daarentegen, scoren beter. De balans vinden tussen entertainment en professionaliteit kan wonderen doen voor de online zichtbaarheid op Facebook.

Op Facebook scoren de volgende berichten vaak goed:

  • Winacties (de doelgroep moet delen, liken, en/of reageren om iets te kunnen winnen)
  • Evenementen (de doelgroep kan zichzelf op aanwezig zetten, het event delen, foto’s plaatsen)
  • Discussiegroepen (de doelgroep bouwt een connectie op met andere klanten en jouw merk)
  • Visuele content (video’s en afbeeldingen worden sneller gezien en vaker geliked)
  • Twijfel je over wel of niet adverteren? Het is relatief goedkoop via Facebook dus ideaal om wat testen te doen met advertenties om er zo achter te komen wie je bereikt en of dit effecten heeft.

Plaats video’s op Linkedin, de kans dat er conversaties ontstaan op LinkedIn is 5x groter dan bij andere content (bron). De engagement is met een gemiddelde post op Instagram met 2,26% hoger dan Facebook 0,21% (bron)

Instagram voor zakelijk gebruik

Instagram begon, net als Facebook, als een sociaal medium voor persoonlijk contact. Het verschil is dat Instagram vanaf het begin heel visueel was: de focus van Facebook lag op de tekst, de focus van Instagram op visuele content. En dat is niet veranderd: met toevoegingen als Insta Stories, IGTV, Guides, en Reels, is Instagram hét kanaal voor foto’s en video’s. 

Steeds meer gebruikers zitten op Instagram. Wat Faceboek 4 jaren geleden was qua populariteit, is Instagram nu.  Op dit moment heeft Instagram wereldwijd zo’n 4,9 miljoen gebruikers, wat dagelijks groeit (bron), een potentie waar je als zakelijk bedrijf goed op in kunt spelen.

Ieder bedrijf kan succesvol zijn op Instagram, uiteraard is hoe je dit aanpakt, hoe je jouw doelgroep bereikt en hoeveel concurrenten in dezelfde vijver zitten (tip leer ervan) bepalend. Dus zowel hele grote bedrijven, als eenpitters kunnen ermee aan de slag. 

Wat Instagram ook interessant maakt als platform voor zakelijke content is dat je ermee veel ‘engagement’ / betrokkenheid kan creëren onder je volgers. De engagement is met een gemiddelde post op Instagram met 2,26% hoger dan Facebook 0,21% (bron).

Tips voor het plaatsen van zakelijke content op Instagram:

  • Zorg ervoor dat de foto’s van goede kwaliteit zijn en wissel af in foto’s zodat je soms een zakelijke foto ziet en soms een informele foto of een beeld van ‘achter de schermen’. Mensen kunnen zich hierdoor beter verplaatsen in jouw merk en je komt benaderbaar over. 
  • Plaats instructievideo’s op IGTV of Reels (bijvoorbeeld, hoe maak je een visgraatvlecht of hoe maak je een mooie bedrijfspagina op Instagram?)
  • Stories draagt bij aan de groei van je bedrijf. Bv. over nieuwe producten, blogs, adverteren, of een mooie visual van jouw werkplek  (zorg dat volgers omhoog kunnen swipen om verder te lezen) Door Stories in te zetten creëer je meer interesse onder jouw Insta volgers. 62% van de Instagram gebruikers is meer geïnteresseerd in producten of diensten na het bekijken van de Stories (bron). 
  • Je portfolio plaatsen in je feed (met een leuke anekdote of klant-quote erbij)
  • Gebruik de juiste hashtags om jouw doelgroep te bereiken 
  • Redelijk goedkoop en met aantrekkelijke visuele content adverteren. Waardoor je je potentiele doelgroep op Instagram goed kunt bereiken.

LinkedIn, Facebook en Instagram zijn natuurlijk niet de enige sociale platforms; Twitter, YouTube en Pinterest hebben hun eigen voordelen en content categorieën. 

Kies bewust voor het juiste social media kanaal

Ons advies is, kies de kanalen die het beste passen bij jouw doelgroep en kies bewust. Het is beter om met bijvoorbeeld 2 kanalen te starten, te kijken hoe dit gaat en mogelijk daarna mogelijk uit te breiden. Het bijhouden van social media voor je bedrijf kost tijd en het is belangrijk dat dit continu gebeurt, op deze wijze heb je de grootste kans op succes! 

Heb je geen tijd om zelf goede content te maken en wil je advies welk social media kanaal het beste past voor jouw bedrijf? Social For You helpt jou graag bij het maken van de juiste keuze, een goed plan van aanpak en de uitvoering van jouw social media beheer. Neem gerust contact met ons op of lees hier de voordelen van het uitbesteden van zakelijk social media.