Wat is een content kalender? Tips en uitleg!
Het maken van content voor op je site of voor social media kan tijdrovend zijn zijn; je moet consistent interessante berichten plaatsen, waarvoor je continu genoeg creatieve concepten moet kunnen uitwerken. En als dat je gelukt is, heb je een berg aan ideeën, zonder structuur. Een content kalender kan die structuur terugbrengen. Lees hier wat een content kalender precies inhoudt, en hoe dit jouw content op orde kan brengen.
Wat houdt een content kalender in?
Een content kalender brengt in beeld wanneer welk bericht online komt. Hier zitten een aantal handige voordelen aan:
- Je verdeelt je content over vaste dagen, waardoor deadlines een stuk duidelijker zijn.
- Je kunt zien tot wanneer je al content ideeën beschikbaar hebt en op welke data nog iets moet worden ingepland.
- Je hoeft niet op de dag zelf een onderwerp te bedenken om over te schrijven: op het moment dat jouw inspiratie een boost heeft, kun je alle ideeën meteen inplannen. Zo staat er altijd alvast iets klaar!
- Alles is overzichtelijk: geen enkel goed idee gaat verloren.
- Je kunt de content op elkaar afstemmen. Als je weet welke posts na elkaar live gaan, kun je in de inhoud naar elkaar refereren en het design op elkaar laten aansluiten voor een professionele uitstraling.
Het inplannen van content kan in een simpele Excel sheet, door in de ene kolom de publicatiedatum te plaatsen en in de kolom ernaast het onderwerp van het bericht. Dit hoeft dus niet een volledig uitgewerkte post te zijn, maar die uitwerking kun je wel toevoegen om overzicht te houden op welke posts al klaar staan om geplaatst te worden.
Content kalenders zijn er in allerlei vormen. De uitgebreidheid van jouw content kalender hangt dus af van jouw voorkeuren: hoeveel informatie wil jij in één overzicht zien? Wil je integraties kunnen toevoegen, of kunnen samenwerken binnen het bestand? Hieronder geven we een aantal kalender opties op basis van hun eenvoud of veelzijdigheid.
Eenvoudig content plannen via Google Sheets
De minst tijdrovende manier van je content op orde brengen, is via Google Sheets. Dit is een online alternatief van Excel, waardoor je geen nieuwe software hoeft te downloaden en te leren. Het voordeel van een online kalender is dat je hier altijd toegang tot hebt; ook als je op een andere computer werkt, of als een collega op afstand wil meekijken.
Om de kalender zo eenvoudig mogelijk te houden, kunnen twee kolommen worden gebruikt: één voor de datum van publicatie, en een tweede voor de omschrijving van de content. Daarnaast kun je het bestand altijd met nog nieuwe kolommen uitbreiden, voor bijvoorbeeld: het publicatieplatform, de verantwoordelijke, de status (to do/mee bezig/klaar), het design en de tekst. Een voorbeeld van een contentkalender in Google Sheets zie je hieronder:

Trello: de Agile content kalender
Werkt jouw merk met een Agile aanpak? Dan past een content kalender in Trello precies binnen jouw workflow. Trello is een online tool waarin zowel de status van een item kan worden bijgehouden volgens de SCRUM methode, en tegelijkertijd ook in een agenda-overzicht te zien is.
Binnen jouw board kunnen lijsten met items worden aangemaakt, waaraan je titels kunt geven zoals “to do”, “in progress”, “done” en “cancelled”, maar bijvoorbeeld ook “Instagram content” of “blog ideeën”. Binnen de lijst voeg je dan voor elk bericht een kaart toe. Hieronder is een voorbeeld te zien van een Trello board:

Wanneer je van het ‘Board’ naar de ‘Calendar’ view gaat, zie je op basis van de deadlines die je elke kaart hebt gegeven hoe de planning eruit ziet. Hierin kan ook nog gesleept worden, in het geval dat een bericht toch naar een andere datum moet. Wil je meer weten over de functionaliteiten van Trello, lees dan verder in deze blog: hoe werkt Trello voor social media.
Professionele content planning software
Heb je behoefte aan meer uitgebreide mogelijkheden voor je content kalender? Denk dan eens aan een speciale software voor het plannen van berichten. Programma’s als Hootsuite en Sendible bieden de mogelijkheid om niet alleen een planningsoverzicht te creëren, de ingeplande berichten worden ook automatisch te gepubliceerd. Hierdoor hoef je alleen iets klaar te zetten en doet de software de rest voor jou!
Bij SocialForYou maken wij gebruik van Sendible, waarin een post ook ter goedkeuring naar een andere gebruiker kan worden gestuurd. Bovendien kiest Sendible op basis van vorige posts het beste tijdstip om een nieuw bericht te publiceren. Een content kalender binnen Sendible ziet er zo uit:

Content planning en creatie uitbesteden
Wil je overzichtelijke planningen met consistente berichten en laat je dit liever over aan een expert? SocialForYou helpt je graag. Bekijk wat social media beheer uitbesteden, bloggen en content creatie. bij ons inhoudt en hoe we dit op jouw merk toepassen.