Wat doet content marketing voor B2B merken?
Content marketing is tegenwoordig niet weg te denken uit een marketing strategie. Maar wat voor de één soepel verloopt, is voor de ander een uitdaging. Een merk met business-to-consumer (B2C) doelgroep ziet vaak resultaat door content in de vorm hippe visuals en persoonlijke teksten in te zetten. Voor business-to-business (B2B) merken geeft dit niet altijd hetzelfde effect. Hoe zet je content marketing in op een succesvolle, èn professionele manier? Wij delen een aantal feiten en cijfers hierbij kunnen helpen
Het doel van content marketing voor B2B
Waarom zetten B2B bedrijven content marketing in? Dat is niet alleen een interessante vraag in het algemeen, maar is ook belangrijk om zelf te bepalen voor jouw merk. Als je jouw doel helder voor ogen hebt, is het al een stuk duidelijker wat je kunt doen om dat te bereiken.
Het Content Marketing Institute heeft op een rij gezet welke doelen B2B marketing hebben behaald door de inzet van content marketing:
- Merk zichtbaarheid creëren (86%)
- Doelgroep voorlichten (79%)
- Geloofwaardigheid/vertrouwen opbouwen (75%)
- Leadgeneratie (70%)
- Loyaliteit opbouwen met huidige klanten (63%)
- Verkoop/omzet verhogen (53%)
Doelen die gericht zijn op het creëren van waarde voor de doelgroep zijn dus beter haalbaar dan ‘harde’ resultaten als omzet. Content marketing is dus een ideale manier om je online zichtbaarheid te verhogen. Aanrader voor het uitwerken van jouw marketing doelen: houd een hei-sessie. Lees hier hoe je een productieve heidag organiseert.
Bereik jouw B2B doelgroep
Het bereiken van B2B doelgroepen is een belangrijk kernelement bij content marketing. Want zonder een pakkend verhaal wat inspirerend is of de aandacht trekt, krijg je immers geen lezers of volgers. Het in de huid kruipen van de doelgroep en waardevolle content maken is belangrijker dan jouw boodschap als merk verkondigen. Dit spreekt vaak minder aan al ziet niet iedereen hier de noodzaak van: onder reguliere content marketeers geeft slechts 66% prioriteit aan de behoeften van de doelgroep. Onder de meest succesvolle presteerders in content marketing echter, stelt 88% de doelgroep boven hun sales boodschap.
De belangrijkste doelen die via content marketing worden behaald zijn: merkzichtbaarheid creëren, doelgroep voorlichten en geloofwaardigheid / vertrouwen opbouwen.
Denk buiten jouw ‘content bubbel’
In het begin is het goed om je social media accounts en website te blijven aanvullen met relevante content en dit consistent te doen. Wat verder ook werkt, is de content buiten jouw eigen platforms verspreiden. Een paar manieren van externe content marketing waarmee (online) bereik vergroot wordt:
- Influencer marketing – laat een online bekendheid (iemand met veel volgers en invloed) jouw merk, product of service promoten. Nieuwe bezoekers gegarandeerd!
- Content ruilen – wissel met een ander merk ‘gast posts’ uit. Dit kan bijvoorbeeld een InstaStories takeover zijn (waarin je op iemand anders’ profiel jouw werkzaamheden o.i.d. laat zien), maar ook een blog die je schrijft voor op de website van een ander. Door content te ruilen ben je allebei een leuke connectie rijker, staat je content op een externe site en geen cent armer.
- Offline platforms – gebruik je content voor events en presentaties. Het publiek dat door jouw content geïnspireerd raakt, wordt hierdoor gestimuleerd je ook online op te zoeken. Benoem dus altijd dat ze op jouw social kanalen/website zowel de informatie uit jouw presentatie, als andere interessante content kunnen vinden. 70% van de ‘top performers’ in content marketing doet dit, dus het is zeker het proberen waard!
Content marketing uitbesteden?
32% van B2B organisaties heeft geen aangewezen persoon in dienst voor content marketing of social media marketing. Vaak zien deze bedrijven weinig tot geen resultaat, doordat er niet genoeg kennis en expertise aanwezig is. Een professionele content marketing specialist inhuren kan hierin aanzienlijk verschil maken. Bekijk hier wat de experts van SocialForYou kunnen doen om jouw content te boosten!