Waarom visuele content beter werkt dan tekst
Ieder bedrijf heeft iets interessants te vertellen en op welke plek kun je makkelijker jouw verhaal delen dan online? Wil je echter ook dat je bericht veel mensen bereikt, dan moet je meer dan alleen een leuke tekst plaatsen. Jouw verhaal komt pas echt tot zijn recht, wanneer het wordt gevisualiseerd. In dit blog beantwoorden wij de belangrijkste vragen over visuele content.
Wat is visuele content?
Visuele content gebruikt beeld om een boodschap over te brengen. Het is dus een communicatiemiddel bestaande uit bijvoorbeeld foto’s, grafische elementen en video’s.
Een voorbeeld: Op Pinterest kun je niets plaatsen zonder visuele content: het draait op dit platform allemaal om de beelden. Je kunt wel een foto zonder beschrijving plaatsen, maar niet een tekst zonder afbeelding.
Voordat we verder gaan: een blog over het belang van visuele content kan natuurlijk niet zonder, you guessed it, visuals.
Daarom hebben we de vier vragen uit dit blog verwerkt in de hiernaast getoonde afbeelding / infographic.

90% van de informatie die naar onze hersenen gaat, is visueel. We onthouden informatie uit visuele content 4x beter dan uit een tekst! (bron)
Hoe ondersteunt visuele content?
Visuele content kan dus een opzichzelfstaand middel zijn, zoals op Pinterest, maar het kan vooral ook een goede ondersteuning van tekst zijn. Als de informatie die je deelt complex is, kun je het de lezer een stukje makkelijker maken door een infographic te maken. Een infographic is een grafische afbeelding die een visueel overzicht geeft van complexe informatie. Een goed voorbeeld is deze infographic van de overheid over de miljoenennota (bron).

Waarom werkt visuele content op social media beter dan tekst?
Een visueel element is dus erg handig om ingewikkelde informatie vatbaar te maken. En zelfs als je tekst al goed te begrijpen is, geeft een afbeelding of video extra waarde.
Op Facebook kun je bijvoorbeeld beter een tekst plaatsen met een foto erbij, dan alleen een Facebook tekst. Zelfs als de foto niet nodig is om het verhaal te visualiseren, zal het algoritme van Facebook toch de post met visuele content voortrekken: Visuele posts worden aan 94% meer mensen laten zien dan posts met alleen tekst (bron). Op LinkedIn is de kans 5x groter dat er conversaties ontstaan bij het plaatsen van video’s dan bij andere content(bron). De engagement (betrokkenheid creëren) is met een gemiddelde post op Instagram met 2,26% hoger dan Facebook 0,21% (bron) mogelijk komt dit ook door het gebruik van beeld.
Ligt het dan puur aan die algoritmes van de sociale kanalen? Niet helemaal. Deze algoritmes baseren hun regels ook deels op het gedrag dat wij zelf vertonen. Wij mensen vinden beelden veel interessanter dan tekst: 90% van de informatie die naar onze hersenen gaat, is visueel, en we onthouden informatie uit visuele content 4x beter dan uit een tekst! (bron)
Hoe maak je goede visuele content?
Dat visuals belangrijk zijn, is nu wel duidelijk. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw informatie op de goede manier visueel wordt gemaakt? Een paar tips van ons:
- Zorg dat de afbeelding de aandacht trekt, maar wel met je verhaal te maken heeft. Als je visual een verwachting creëert, die je tekst niet waarmaakt, zal het resultaat averechts uitpakken.
- Wissel grafische elementen af met foto’s en video’s. Als je posts te veel op elkaar lijken, zullen mensen sneller denken dat ze je nieuwe post al gezien hebben en dus niet hoeven te lezen. Zonde!
- Gebruik de kleuren uit je huisstijl en voeg je logo toe. Zo herkennen mensen jouw beelden en word je sneller als de expert gezien.
- Gebruik goede tools om de visuals mooi en persoonlijk te maken, zoals Canva.
- Juist bij saaiere onderwerpen is de kracht van visuele content heel belangrijk. Mensen leren sneller door beeld en plaatjes. Lees hier meer over in onze blog: 5 tips hoe maak je saaie content sexy.
Stop niet met het schrijven van teksten! Dat een afbeelding of video beter de aandacht trekt, betekent niet dat teksten overbodig zijn. Deze zijn zeer belangrijk ook vanwege SEO en de uitleg van het beeld. Lees hier onze tips voor het maken van succesvolle content met een balans tussen tekst en visuals.
Visuele content uitbesteden?
Heb je geen tijd of behoefte om zelf visuele content te maken? De SocialForYou experts gaan graag voor jou aan de slag met jouw zakelijke content strategie, –kalender en -creatie. Bekijk de details van onze diensten hier!