Teksten voor Facebook schrijven

Pakkende teksten voor Facebook schrijven kan een uitdaging zijn. Daarom geven wij in dit artikel 5 tips waarmee jij snel succesvolle Facebook posts maakt. We gaan in op verschillende onderdelen die teksten voor Facebook sterk maken, namelijk:

1. De optimale lengte van teksten voor Facebook

Maak teksten voor Facebook niet te lang. De meeste Facebook gebruikers scrollen door het platform ter ontspanning en willen geen hele boekwerken lezen. Houd de uitgebreide informatie daarom liever bij blogs en landingspagina’s.

Wil je toch alle details met je volgers delen? Dan kun je de link van het bijbehorende artikel op jouw website linken in de post. Dat zorgt ook meteen voor extra conversie naar je website!

Hoe lang mogen teksten voor Facebook dan zijn? Volgens onderzoek is de juiste lengte van teksten voor Facebook 40 tekens of minder. Die krijgen namelijk 86% meer engagement dan Facebook posts met langere teksten.

Let op: de lengte van 40 tekens is een gemiddelde, dus kijk altijd eerst naar hoe dit in jouw situatie voor de doelgroep werkt. Zie je in de statistieken van jouw posts juist meer engagement bij lange teksten? Dan is er geen reden om je teksten voor Facebook in te korten.

2. Een pakkende beginzin

De gouden tip om de aandacht te pakken? Voeg bij al je teksten voor Facebook een pakkende beginzin toe.

De eerste zin van deze alinea is een goed voorbeeld voor een pakkende beginzin: De woorden ‘gouden tip’ maken de lezer nieuwsgierig, net als de vragende stelling.

Ook kun je emoji’s toevoegen om de aandacht te trekken in je teksten voor Facebook posts. Plaats bijvoorbeeld een verkeersbord met uitroepteken voor de tekst ‘Let op!’. Zorg natuurlijk wel dat het al dan niet gebruik van emoji’s aansluit op je tone-of-voice (zie tip 3) en doelgroep.

Voorbeelden van pakkende beginzinnen zijn:

  • “Wist je dat…”
  • “Het geheim van..”
  • “Dit is zó bijzonder!”
  • “Wedden dat jij dit fout doet?”
  • “83% van de mensen..”
  • “Zoek de verschillen”
  • “Steel onze strategie”
Teksten voor Facebook

3. Tone-of-voice en emotie

Teksten voor Facebook schrijven, dat doe je wel even, toch? Integendeel, juist op sociale media is het overtuigen van je lezer belangrijk. Zomaar een leuk tekstje in elkaar flansen werkt dus vrijwel nooit.

Hoe overtuig je je lezers? Door de juiste tone-of-voice te gebruiken en in te spelen op emoties.

Tone-of-voice

Tone-of-voice is de benaming voor hoe je een tekst schrijft. Spreek je de lezer aan met u of je? Moeten je teksten voor Facebook zakelijk overkomen of juist persoonlijk? Gebruik je lange of korte zinnen? Passen afkortingen, leenwoorden uit andere talen en vlotte taal bij jouw merk en doelgroep? Denk goed na over wat wel en niet binnen de stijl past die jouw doelgroep aanspreekt.

Emotie

Online content heeft een significante impact op de aankoopkeuze van 65% van de B2B klanten lees hierover meer in onze Whitepaper. Deze keuzes worden grotendeels gedreven door emotie: mensen maken volgens onderzoek namelijk geen enkele keuze volledig rationeel. In elke beslissing komt dus emotie aan bod. Zo ook beslissingen wat betreft online betrokkenheid met jouw merk en aankopen of contactaanvragen als resultaat van social media content.

Zorg daarom dat jouw teksten voor Facebook emotie stimuleren. Gebruik woorden waar de lezer nieuwsgierig, enthousiast of verrast van wordt.

Pas op met negatieve emoties; deze kun je zeker inzetten, let er alleen wel op dat de negativiteit niet aan jouw merk wordt gekoppeld. Zet de negatieve emotie altijd om in iets positiefs. Je kunt in je teksten voor Facebook bijvoorbeeld wel een negatieve ervaring aankaarten en hier een oplossing voor geven. De lezer gaat dan van boos of verdrietig naar nieuwsgierig of opgelucht en associeert alleen dat laatste gevoel bij jouw merk.

4. Interactie stimuleren

Voeg call-to-actions (CTA’s) toe aan jouw teksten voor Facebook. Facebook is een sociaal medium, dus hoe meer sociale acties jouw post stimuleert, hoe beter.

Die sociale acties zijn meer dan alleen een like. Ook deze acties maken jouw Facebook post succesvol:

  • Shares (iemand deelt jouw post op hun eigen profiel)
  • Clicks (iemand klikt binnen jouw post op een link, video, ‘lees meer’-knop, jouw profiel, of ander klikbaar element)
  • Comments (iemand plaatst een reactie op jouw post)

Stimuleer interactie door middel van CTA’s zoals “Comment hieronder hoe jouw week was”, “Klik op de link voor meer informatie” of “Neem contact op”. Gebruik één, hooguit twee CTA’s om je lezer niet te overweldigen.

Let op: plaats niet alleen maar teksten op Facebook. Vergeet ook geen visuele content op Facebook te delen. Lees hier waarom visuele content zo goed werkt.

5. Teksten voor Facebook laten schrijven

Facebook teksten schrijven vergt meer tijd en energie dan veel ondernemers in eerste instantie verwachten. Voor je het weet ben je meer met teksten voor Facebook bezig dan met de kerntaken van je bedrijf. 

Iemand inhuren om teksten voor Facebook te schrijven, bespaart jou tijd en moeite. De social media managers van SocialForYou nemen dit graag van je over. Hoe zo’n samenwerking in elkaar zit? Dat lees je in onze aanpak voor social media uitbesteden.