Social media manager inhuren

Het uitbesteden van social media beheer, -creatie, -monitoring of een combinatie hiervan, kan een grote last van jouw schouders tillen. Jouw social media is in handen van een expert, die op de hoogte is van ontwikkelingen en van wat werkt voor jouw merk. Maar hoe weet je, vóórdat je iemand inhuurt, of diegene een goede social media manager is? Let bij het kiezen van jouw persoonlijke social media verantwoordelijke op de volgende punten:

1. Ervaring

De ervaring van een externe dienst met eerdere klanten, is iets dat inzicht kan geven in wat jij van hen kunt verwachten. Dit kan betekenen dat ze al jarenlang werkzaam zijn in de online media industrie, maar vooral de ervaring met projecten die op de jouwe lijken is belangrijk. Als ze jouw doel al eens hebben behaald voor een ander merk, is er meer kans dat dit ook bij jou goed zal gaan.

Tip: Vraag naar klantcases waarin kan worden laten zien hoe een bepaald doel bereikt is, in hoeveel tijd en met welke aanpak. Zo heb je een concrete indicatie van welke resultaten haalbaar zijn, binnen een bepaald tijdsframe en budget, en wat ervoor nodig is om dit te bereiken.

2. Professionele social media tools

Het gebruik van professionele creatie-, publicatie-, rapportage-tools lijkt misschien niet zo belangrijk; je kunt immers ook handmatig posts publiceren en monitoren, toch? Hoewel dat zeker waar is, kost het ook aanzienlijk meer tijd dan nodig.

Het creëren, publiceren en rapporteren van content gaat een stuk sneller wanneer je met templates kan werken, posts automatisch online kan laten gaan, en resultaten in één keer kunt downloaden in plaats van handmatig te moeten verzamelen.

Met programma’s als Canva, Sendible en Google Data Studio zorgen we bij SocialForYou dat we de werkzaamheden zo efficiënt mogelijk uitvoeren, en alle tijd benut wordt. Zo betaal je nooit meer dan nodig! Bekijk alle tools waarmee wij werken op onze social media diensten pagina.

Het creëren, publiceren en rapporteren van content gaat een stuk sneller wanneer je met templates kan werken, posts automatisch online kan laten gaan, en resultaten in één keer kunt downloaden in plaats van handmatig te moeten verzamelen.

3. Werkwijze van de externe dienst

Als je iemand inhuurt als extern personeel, wil je het liefst dat diegene als interne werknemer aanvoelt. Daarom is het belangrijk dat de werkwijze van je social media manager past bij jouw eigen werkwijze. Vragen om jezelf en de externe professional te stellen, zijn:

  • Communicatie
    • Wie is jouw hoofdcontact?
    • Wie is hun hoofdcontact?
    • Hoe vaak vindt er een meeting plaats over de voortgang, tevredenheid, etcetera?
    • Hoe veel tijd is er nodig en beschikbaar om iets goed- of af te keuren?
    • Via welke weg communiceren jullie? Mail, Slack, WhatsApp?
  • Stappenplan
    • Wat zijn de stappen die er worden genomen als je de samenwerking aangaat?
    • Wat moet jij aanleveren om te kunnen starten?
    • Wanneer eindigt de voorbereidende fase, en gaat de uitvoerende fase van start?
  • Beschikbaarheid/bereikbaarheid
    • Vanaf wanneer kan deze manager voor je aan de slag?
    • Op welke dagen en uren zijn ze bereikbaar?
    • Waar kun je terecht voor noodgevallen, of wanneer je hoofdcontact onbereikbaar is?

Het is van belang om een goede voorstelling te kunnen maken van de werkwijze, zodat je later niet voor verrassingen komt te staan. Als jij verwacht helemaal niets te hoeven doen, en opeens voor wekelijkse meetings wordt uitgenodigd en maandelijks feedback moet geven, had je gewild dat dit van tevoren concreet was afgesproken. 

4. Persoonlijke klik

Verder zul je moeten aanvoelen of het social media bedrijf bij jouw merk en waarden past. Voor een fijne, loyale samenwerking maakt een klik op persoonlijk gebied vaak hét verschil. Als alles goed gaat, is deze social media manager namelijk praktisch gezien een collega! 

Dit is zeker geen kwestie die de andere punten onbelangrijk maakt, maar het kan wel de beslissende factor zijn wanneer je tussen twee opties twijfelt.

Vraag dus altijd een persoonlijk gesprek aan met de dienst die je overweegt in te huren. Door elkaar virtueel of op kantoor te ontmoeten, krijg je een beter beeld van de persoon die je jouw zakelijke accounts straks toevertrouwt.

5. Tarieven

Als je een dienst als social media uitbesteedt, is dit mogelijk omdat je er intern te weinig kennis voor hebt. Dat maakt het ook lastig om in te schatten hoeveel uren het kost om de werkzaamheden uit te voeren, en dus hoeveel dit zal kosten. Social media werkzaamheden bij SocialForYou zijn daarom opgedeeld in drie abonnementen:

  1. Light (10u/maand)
  2. Middle (20u/maand)
  3. Strong (40u/maand)

Op basis van jouw budget en wensen kunnen we aangeven welk abonnement daarvoor het meest geschikt is. Ook kun je de uren die niet benut zijn, meenemen naar de volgende maand!

Ter indicatie: de kosten voor een social media manager verschillen van €25 per uur tot wel €125 per uur of meer. Die grote verschillen maken de ervaring, tools, werkwijze en persoonlijke klik extra belangrijk om waar voor je geld te krijgen!

SocialForYou als social media manager inhuren

Wij plannen graag een gesprek met jou om bovenstaande punten te bespreken, en een plan van aanpak op te stellen voor jouw merk. Dit kan zowel op ons social media bureau in Alkmaar, als in een virtuele meeting.

Neem contact op via het contactformulier, of stuur ons een berichtje op één van onze social kanalen!