Social media deskundige inhuren: waarom en hoe?
Ben je te druk of heeft je onderneming de expertise niet in huis om social media goed te beheren? Een social media deskundige inhuren biedt dan de oplossing. Je bespaart hierdoor aanzienlijk tijd en blijft wel up-to-date met het delen van leuke, goede content voor jouw doelgroep.
Benieuwd naar andere voordelen over waarom investeren in social media belangrijk is? Lees ons blog: 6 redenen voor investeren in social media.
Wat doet een social media deskundige?
Een social media deskundige is iemand die expert is op het gebied van online/social media marketing. Een social media expert kan jouw bedrijf helpen groeien door hun ervaring en kennis van online marketing strategie.
Wat kan een social media deskundige voor je betekenen?
- Teksten en visuals voor social media posts bedenken, creëren en publiceren
- Rapporteren over de prestaties van social media posts en kanalen
- Advertenties creëren voor social media kanalen
- Informatie en visuals op profielen optimaliseren voor LinkedIn, Instagram en/of Facebook
- Blogs schrijven en delen op social media kanalen voor een betere positie in Google

Waarom een social media deskundige inhuren?
Social media is een vak apart. Je kunt zelf proberen bij te houden hoe de wereld van social media verandert, of je kunt hier een specialist voor inzetten.
Wij zetten alle voordelen van een social media deskundige inhuren op een rij:
- Je bespaart waardevolle tijd. Die bespaarde uren kun je besteden aan het verhogen van klanttevredenheid, het bijhouden van administratie of juist aan wat welverdiende vrije tijd.
- Een social media deskundige is altijd op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en trends om op in te spelen op social media gebied. Zo blijft jouw merk relevant.
- Een social media deskundige is opgeleid op het gebied van online marketing en zeer creatief. Hij of zij kan je ondersteunen bij het maken van mooie content, promotie via social media of volledige social media beheer (van a tot z).
- Social media experts maken gebruik van bewezen social media technieken en tools voor een groei in volgers, betrokkenheid en conversie. Denk aan het meetbaar maken van de KPI’s, het opstellen van social media strategie, contentkalender en planning tools.
- Social media deskundigen hebben meer ervaring in het vakgebied en weten daardoor beter hoe je een succesformule opzet.
Een goede social media manager vinden
Vanwege de groeiende populariteit en de vele kansen van social media voor bedrijven, zijn er meer social media ‘experts’ dan ooit.
Hoe vind je tussen die zee van aanbieders nu een echt goede social media deskundige, die jouw merk snapt en op de kaart zet?
In ons blog ‘Social media manager inhuren’ zetten wij de belangrijkste aandachtspunten op een rij voor het kiezen van een geschikte social media deskundige voor jouw merk. In het kort zijn dat:
- Ervaring
- Professionele tools
- Werkwijze
- Persoonlijke klik
- Tarieven
Lees het hele blog voor meer uitleg per aandachtspunt.
Hoe zorg je voor een succesvolle samenwerking?
Een social media deskundige inhuren voor jouw zakelijke accounts kan een grote opluchting zijn. Hoe zorg je dat dit het geval is en je niet naar een vervanger op zoek hoeft?
Voorbereiding en communicatie zijn de twee must-haves voor een succesvolle samenwerking met een social media deskundige.
Voorbereiding
Een goede voorbereiding is het halve werk. Dat geldt bij het uitbesteden van social media voor jouw eigen voorbereiding en dat van de samenwerking.
Voordat je een social media deskundige benadert, is het handig om zelf al het een en ander voor te bereiden. Wat wil je bijvoorbeeld bereiken met je social media werkzaamheden? Wat zijn je doelen, KPI’s en wensen? Hoe wil je dat jouw merk wordt neergezet en welke mensen wil je bereiken?
Daarnaast is de voorbereiding op het samenwerken met de social media deskundige belangrijk. Denk hierbij aan hoe je toegang geeft tot accounts, welke werkwijze je aanneemt, enzovoort.
Communicatie
Het is belangrijk om met jouw persoonlijke social media deskundige duidelijke communicatie regels op te stellen. Denk aan: Hoe vaak plan je feedback momenten? Op welke dagen wil je de content opgeleverd krijgen? Welke taken neem jij eventueel nog op je?
Lees ook ons blog ‘Content creatie uitbesteden succesvol maken’ voor meer tips over het waarmaken van jouw verwachtingen op gebied van uitbesteden.
De social media deskundigen van SocialForYou
Wat kan SocialForYou doen voor jouw merk?
- Advertentiecampagnes opzetten en monitoren voor Facebook, Instagram en/of LinkedIn
- Doel- en doelgroepgerichte social media posts bedenken, creëren en publiceren
- Content planning opstellen
- Rapportages van social media prestaties maken
- Adviseren over aanpak n.a.v. rapportage resultaten
Benieuwd naar onze social media deskundigen? We stellen ons aan je voor op onze SocialForYou team pagina.
Wil je een persoonlijk gesprek plannen om elkaar te leren kennen? Gezellig, neem gerust contact op!
Bekijk hieronder ook de projecten die we al voor andere bedrijven aanpakken.



