Scoor beter in Google door SEO blogs

Een groot aantal bedrijven maakt al gebruik van SEO, of Search Engine Optimization, op hun website. Door de juiste technieken toe te passen kom je eerder in het vizier van potentiële klanten en weten zij je ook sneller te vinden. Het SEO optimaliseren van blogs wordt nog weleens vergeten. Zonde! Blogs zijn namelijk bij uitstek geschikte formats om relevante trefwoorden op een informele en speelse manier te verwerken.

Waarom zet je SEO blogs nog meer in voor jouw website? En waar moet je op letten? Dat is waar dit artikel over gaat.

De invloed van SEO blogs op jouw ranking in Google

Het gebruiken van relevante zoekwoorden op je home-, contact- en andere algemene pagina’s, legt de basis voor een goede SEO waarde. Laat het niet bij alleen de basis: de pagina’s die je hiermee hebt geoptimaliseerd hebben hoogstwaarschijnlijk een commerciële insteek. Google is, vooral sinds de nieuwe update, meer gefocust op contextuele content met een informatieve insteek. Wat betekent dit precies?

De pagina’s die Google hoger plaatst in de zoekresultaten, bevatten teksten die interessant zijn voor de mensen die op verwante trefwoorden zoeken. Belangrijk in deze zin is het woord interessant. Dit betekent dat de pagina’s unieke informatie geven, expertise en betrouwbaarheid uitstralen en zich bovenal in de juiste context bevinden. Een blogpagina biedt de perfecte omgeving voor het verwerken van al deze voorwaarden, met als resultaat een hogere positie in Google.

Blogs als unieke informatiebronnen voor Google

De zoekmachine wil dus originele informatie zien. Dit betekent niet dat je informatie moet hebben die nog nergens op internet te vinden is, het eist simpelweg dat je niet klakkeloos informatie overneemt die op andere sites beschikbaar is.

Op de standaard pagina’s van je website kan het een uitdaging zijn hieraan te ontkomen: hoe veel unieke manieren zijn er om te zeggen dat jij de beste keuze bent en om jouw bezoekers aan te sporen contact op te nemen? Daarom is het belangrijk een blogpagina in te zetten. Hierop kun je bijvoorbeeld jouw implementatie van een marktonderzoeksresultaat beschrijven, interessante weetjes binnen het vakgebied verzamelen, of een kijkje achter de schermen bieden. Je hoeft niets nieuws uit te vinden, het bestaande heeft alleen een nieuw jasje nodig.

Tip: wat jij zelf uniek vindt, is soms niet waar jouw doelgroep naar op zoek is. Zet jezelf dus in hun schoenen en schrijf over wat uniek en interessant is vanuit hun perspectief. Via dit stappenplan helpen wij jou de online behoeftes van jouw klanten te ontdekken.

Tip: wat jij zelf uniek vindt, is soms niet waar jouw doelgroep naar op zoek is. Zet jezelf dus in hun schoenen en schrijf over wat uniek en interessant is vanuit hun perspectief. Via dit stappenplan helpen wij jou de online behoeftes van jouw klanten te ontdekken.

Win Google’s vertrouwen met blogs

Het uitstralen van expertise is iets waar Google veel waarde aan hecht. De gebruikers van de zoekmachine moeten zo goed mogelijk geïnformeerd worden, door zo betrouwbaar mogelijke bronnen. Ziet Google jouw website als zo’n bron? Dan bemachtig je een plekje boven in de zoekresultaten. Hoe zorg je ervoor dat jouw website als expert wordt gezien?

  • Google zoekt naar zoveel mogelijk bewijs dat jouw website kennis heeft over een onderwerp. Heb je bijvoorbeeld jargon gebruikt (en uitgelegd) dat specifiek bij jouw vakgebied hoort? Dan ziet Google jouw website als betrouwbaarder dan wanneer je dit niet doet. Een blog geeft je extra ruimte om deze kennis te delen en in begrijpelijke hoofdstukjes te hakken voor je lezers.
  • Zorg daarnaast dat je meerdere blogs schrijft over hetzelfde onderwerp (met een andere insteek uiteraard, om uniek te blijven). Hoe meer je over een onderwerp hebt geschreven, hoe eerder je als specialist wordt gezien. Zonder een blogpagina wordt het schrijven van zoveel artikelen erg onoverzichtelijk. De gebruiksvriendelijkheid van je website is namelijk ook een eis die Google stelt voor een hogere positie.
  • Wat voor Google ook expertise bevestigt, is de betrouwbaarheid van de bronnen waarnaar je verwijst. Controleer je bronnen dus altijd op bewezen betrouwbaarheid en autoriteit, voordat je hiernaar linkt.
  • Ook externe link building (het doorlinken van de ene website naar de ander) helpt jouw reputatie in Google omhoog. Hierbij hebben we het niet over bovenstaande links vanuit jouw website naar bronnen; juist andersom draagt een link bij aan je positie in Google. Als andere websites jouw URL doorlinken, bevestigt dit aan Google dat jouw pagina interessant en waardevol is.

    Let op, valsspelen wordt niet beloond: een kwalitatieve link (bijvoorbeeld vanuit NOS.nl) geeft betere resultaten dan een link vanuit een openbaar platform (bijvoorbeeld een forum).

De context van keywords

Als je jouw website al eens hebt geoptimaliseerd, ben je bekend met het verwerken van zoektermen in je teksten. Wanneer de woorden waarop jouw doelgroep zoekt in jouw tekst staan, komen zij makkelijker bij jouw website uit. Google focust zich namelijk vooral op het creëren van waarde voor haar gebruikers. De zoekmachine wil hen resultaten bieden die perfect aansluiten bij hun interesses en vragen.

De nieuwe Google update van eind 2020 heeft hier iets aan toegevoegd. Context is nu net zo belangrijk als de keywords zelf. Waar je eerst alleen de juiste zoekwoorden kon verwerken in je teksten, moeten deze nu ook aansluiten op de intentie waarmee iemand zoekt. Een voorbeeld: Zoekt iemand op “tips hypotheek afbetalen”, dan zou diegene in de vorige versie van Google ook resultaten kunnen zien voor “nieuwe hypotheek afsluiten”. De geüpdate Google snapt dat het de gebruiker niet alleen om het woord hypotheek gaat, maar juist om de context waarin het woord gebruikt is.

Deze nieuwe manier van zoekwoorden matchen met resultaten, zorgt ervoor dat jouw website ook meer op context wordt beoordeeld. Als Google ziet dat jij meer informatie over het gezochte onderwerp biedt, schat de zoekmachine jouw website eerder in als waardevol resultaat. Hierdoor is het nu nog belangrijker om jouw webcontent in de goede context te plaatsen. Zo doe je dat:

  • Bepaal de hoofdonderwerpen waarover jij blogs publiceert, en breng daar structuur in. Laat de sub-onderwerpen binnen één hoofdcategorie naar elkaar verwijzen door middel van interne linkbuilding (het koppelen van twee pagina’s binnen jouw eigen website via een link). Zo kan Google in een opslag zien hoe de verschillende blogs met elkaar verbonden zijn, en deze aan een relevante zoekopdracht laten zien. Hierdoor krijg je de meest kwalitatieve leads naar je website, die écht geïnteresseerd zijn in jouw kennis of dienst. Win-win!

  • Gebruik gerelateerde termen en synoniemen van zoekwoorden. Door een ander woord met dezelfde betekenis in je blog te gebruiken, weet Google beter waar je het over hebt. “Investeren in een bank” is bijvoorbeeld een zoekterm waar bij Google onduidelijkheid over kan ontstaan. Gebruik jij in dezelfde tekst ook woorden als “zitmeubel”, “sofa” (synoniemen) “luxe kussens” en “houten poten” (gerelateerd), dan weet de zoekmachine beter aan welke gebruiker jouw pagina kan worden getoond.

  • Focus op long-tail zoektermen. Dit zijn zoekopdrachten van 4 of meer woorden, terwijl short-tail zoektermen 1-3 woorden bevatten. Door je blogs op long-tail zoekopdrachten in te richten trek je makkelijker jouw niche doelgroep aan vanwege de inhoudelijke specificiteit.
    Om op bovenstaand voorbeeld door te werken: De short-tail “Bank kopen” is minder specifiek dan long-tail “Vintage bank van leer kopen”.

    Bovendien wordt Voice Search ook steeds populairder; in 2019 had al bijna een half miljoen Nederlandse huishoudens een smart speaker zoals Google Home.
    Daarnaast is Voice Search tegenwoordig ook op elke smartphone te vinden: iPhones bieden Siri, Androids bieden Google Assistant. Het zoeken via spraakbediening verschilt erg van geschreven zoektermen: we stellen bij gesproken zoekopdrachten een vraag zoals we deze ook aan een ander mens zouden stellen. Oftewel: geschreven zoekopdrachten zijn short-tail (“blogs uitbesteden”), voice search is long-tail (“aan welk bedrijf kan ik blogs uitbesteden”).

Beter scoren in Google zonder inspanning

Het verbeteren van je positie in Google is niet makkelijk. Goede SEO technieken kosten tijd, algoritmes en updates veranderen je aanpak continu en nieuwe, unieke content creëren is een full-time taak. Dit weet SocialForYou als geen ander, daarom helpen wij jou hier graag mee. Onze content managers zijn altijd op de hoogte van nieuwe online ontwikkelingen en kunnen allerlei interessante blogartikelen schrijven over de onderwerpen die voor jouw website relevant zijn. We schrijven zowel in het Nederlands als Engels.

Wil jij het schrijven van jouw blogs uitbesteden? Neem dan nu contact op met ons team.