Online behoeftes van klanten door doelgroeponderzoek
Leer de online behoeftes van klanten kennen via social media marketing. Social media is een goede plek om nieuwe klanten te bereiken. Onderzoek van het CBS wijst uit dat door het gebruik van social media, en de daarbij behorende overvloed aan informatie en concurrenten, het koopgedrag en voorkeuren van consumenten anders worden beïnvloed dan bijvoorbeeld in een fysieke winkel. Hoe wordt het koopgedrag van jouw (potentiële) klant beïnvloed? En hoe speel je hier het beste op in? Ontdek het door de volgende 4 stappen te volgen:
1. Stel een persona op
Creëer een persona voor jouw ideale klant. De bedoeling is om een zo gedetailleerd mogelijk beeld te krijgen van de ideale klant. Hoe meer specifieke eigenschappen, hoe beter; je wilt de persona uiteindelijk als een echt persoon zien in plaats van een hypothetische, abstracte klant. De volgende vragen kan je hiervoor gebruiken:
- Wat voor werk doet diegene? Welke sector, welke functie, hoeveel uur, hoeveel salaris?
- Wat zijn hun pijnpunten? Waar loopt je droomklant in het persoonlijke en zakelijke leven tegenaan? Wat is op dit moment hun oplossing en hoe is jouw product hier een verbetering van?
- Wat is de persoonlijke status? Getrouwd, kinderen, veel of weinig vrije tijd, specifieke hobby’s?
Als je moeite hebt om je in te leven in je persona, probeer dan eens de ‘Empathy map’ van David Gray als hulptool. Hierbij vul je in wat jouw persona (1) ziet, (2) zegt, (3) doet en (4) hoort. Oftewel: hoe wordt hun gedrag beïnvloedt door externe factoren. Verder bepaal je ook de ‘Pains’ en ‘Gains’ van de klant om in kaart te brengen wat zij graag willen elimineren en toevoegen aan hun leven.
2. Concurrentie-onderzoek doen
Als je weet hoe je ideale klant denkt, is het tijd om te kijken hoe de concurrentie daar al op inspeelt. Ga hierbij niet blind uit van de concurrentie die je in je offline markt hebt vastgesteld. Juist doordat sociale media ander gedrag en behoeftes veroorzaken, kan het zo zijn dat je op deze platforms andere concurrenten hebt. Kijk dus eerst welke accounts jouw doelgroep volgt. Dit zijn de profielen waarin zij geïnteresseerd zijn en dus jouw concurrenten. Analyseer bij deze accounts:
- Waar krijgt jouw competitie veel engagement (likes, reacties, deel acties, etc.) op?
- Wat voor beelden, tekst en onderwerpen scoren bij hen?
- Wat zorgt voor negatieve reacties bij de concurrent?
- Hoe spreekt jouw concurrent jouw droomklant aan? Wordt hier positief op gereageerd?
- Welke vragen stellen de volgers en hoe worden deze beantwoord?
Pas hier het Best Practices principe toe: neem de positieve elementen van hun aanpak over, en leer van hun fouten.
Pas hier het Best Practices principe toe: neem de positieve elementen van hun aanpak over, en leer van hun fouten voordat jij ze maakt.
3. Bestaande volgers/klanten benaderen
Heb je al volgers? Zij volgen jouw account met een reden. Vraag ze waarom ze je volgen en wat hen aanspreekt op jouw profiel. Vraag volgers ook wat voor content zij interessant vinden en nog graag willen zien. Dit kun je vragen via een sticker op IG stories, in de beschrijving van je bericht, of in een privé bericht naar je volgers. Zo maak je content op maat voor je fans waardoor je meer betrokkenheid en loyaliteit creëert.
Begin je vanaf nul? Dan kun je dezelfde vragen stellen via een nieuwsbrief in de mail (link hierbij naar je social media profielen, dan kunnen lezers meteen volgen!), of je kunt inspiratie halen uit onderwerpen die het goed doen op jouw website.
4. Testen en monitoren
Uiteindelijk is social media een kwestie van doen. Het algoritme verandert regelmatig en zo ook het gedrag van jouw (potentiële) klanten. Blijf in de gaten houden hoe jouw content presteert en pas je aanpak daarop aan.
Online behoeftes van klanten en Social media
Laat je doelgroeponderzoek voor social media liever over aan een externe social media expert die altijd up-to-date is over de online marketingwereld? SocialForYou kun je inzetten voor het plannen, creëren en rapporteren van SEO-proof online content. Hieronder vallen niet alleen social media posts, ook blogs en andere webcontent kun je overdragen aan SocialForYou. Neem gerust contact met ons op!