Nieuwsbrief ontwerpen in Canva + directe integratie met mailsystemen

Nieuwsbrief ontwerpen? In dit artikel leggen wij je uit waarom een aantrekkelijk nieuwsbrief ontwerp zo belangrijk is en hoe je deze eenvoudig kunt creëren in Canva.

Een nieuwsbrief moet aandacht trekken, de lezer inspireren en hen aansporen verder te lezen of klikken. Een mooi, overzichtelijk design is één van de belangrijkste elementen die de resultaten van jouw nieuwsbrief beïnvloeden. Kortom, tijd besteden aan een aantrekkelijke nieuwsbrief maken is geen overbodige luxe.

Wat als je het nut van een goede nieuwsbrief wel inziet, maar er geen tijd voor hebt? Wat als je zelf geen opleiding tot grafisch designer hebt gevolgd en deze ook niet in je team hebt? Zelfs dan kun je evengoed hoogwaardige nieuwsbrief ontwerpen creëren, en het is nog eenvoudig ook!


Maak het jezelf makkelijk en gebruik
Canva. Met dit programma kan iedereen in de huid kruipen van een designer. Binnen een paar seconden heb je een compleet ontwerp klaarstaan, die je volledig kunt personaliseren. 

Lees verder voor het gedetailleerde stappenplan ‘Nieuwsbrief ontwerpen in Canva’ of klik op onderstaande links om naar één onderdeel te springen.

  1. Het juiste formaat kiezen
  2. Zelf je nieuwsbrief ontwerpen
  3. Canva’s sjablonen gebruiken
  4. Stuur jouw ontwerp naar je mailinglijst(en)
  5. Aan de slag!

1. Het juiste formaat kiezen

Bepaal eerst hoe je het creatie proces wilt aanpakken: ga je het per onderdeel of als complete nieuwsbrief ontwerpen? Zo kun je bijvoorbeeld de header, footer en alinea’s als aparte designs maken, of juist alles in één ontwerp bundelen.

Op basis van bovenstaande keuze, kun je starten met je nieuwsbrief ontwerpen. De eerste stap hierin is namelijk het formaat bepalen. Ga je voor alleen een header, dan zullen de afmetingen heel anders zijn dan wanneer je de volledige nieuwsbrief in één ontwerp maakt.

Canva geeft zelf al een aantal voorgestelde afmetingen voor jouw nieuwsbrief ontwerpen:

  • Nieuwsbrief (A4 formaat – 21 x 29,7 cm)
  • Banner (72 x 36 inch)
  • Blog banner (2240 x 1260 pixels)

Verder kun je natuurlijk ook zelf een afmeting toepassen, gespecialiseerd op de eisen van jouw nieuwsbriefsysteem.

2. Zelf je nieuwsbrief ontwerpen

Wil je een originele nieuwsbrief ontwerpen vanaf nul? Begin met een blank canvas in jouw ingestelde formaat. 

Daarna kun je allerlei afbeeldingen, video’s, stickers, grafieken, teksten en zelfs audio bestanden vinden. Ook kun je eigen uploads en logo’s toevoegen aan je ontwerp.

3. Canva’s sjablonen gebruiken

Een nieuwsbrief ontwerpen vanuit een blanco pagina geeft veel creatieve vrijheid. Toch kan het soms juist overweldigend zijn hoeveel opties je hiermee hebt. Is dat bij jou het geval? 

Canva heeft een grote hoeveelheid sjablonen voor je klaar staan, waarmee jij in een handomdraai design-waardige nieuwsbrief ontwerpen kunt creëren. 

Het enige nadeel aan de sjablonen? Dat iedereen deze tot hun beschikking heeft. Je eigen tekst en logo erin plakken zal het niet origineel genoeg maken om het te kunnen onderscheiden van iemand anders’ nieuwsbrief met hetzelfde sjabloon. 

Pas daarom zoveel mogelijk gepersonaliseerde elementen toe:

  • Verander het lettertype en de kleuren naar jouw huisstijl
  • Speel met proportie, doorzichtigheid en rotatie
  • Vervang (sommige) stickers, foto’s of video’s met originele content van jouw merk
  • Voeg nieuwe elementen toe

Kortom, wees creatief. Je hoeft zeker geen compleet nieuw design te maken, de sjablonen nemen dit juist uit handen. Maar zorg wel dat je nieuwsbrief ontwerpen origineel en herkenbaar zijn.

4. Stuur jouw nieuwsbrief ontwerpen naar je mailinglijst(en)

Is je nieuwsbrief design compleet en klaar voor verzending? Dan kun je een HTML versie van jouw Canva creatie publiceren en insluiten in jouw nieuwsbrief:

  1. Klik bij de drie puntjes rechtsboven op Insluiten.
  2. Kopieer de HTML-insluitcode
  3. Plak de code van jouw ontwerp in een HTML box binnen jouw nieuwsbriefsysteem

Een paar voordelen van de HTML-insluitcode: 

  • Aanpassingen in je Canva ontwerp worden meteen doorgevoerd naar de nieuwsbrief. Je hoeft hiervoor geen nieuwe code te genereren.
  • Links zijn klikbaar. De HTML nieuwsbrief lijkt hierin op interactieve PDFs; een link naar een blog of social media kanaal gaat dus niet verloren zoals wel het geval zou zijn bij een afbeelding.
  • Je kunt de code ook op je website insluiten. Zo kun je een webversie van de nieuwsbrief aanbieden, of een voorbeeldversie voor mensen die nog twijfelen om abonnee te worden.

Canva heeft ook een directe integratie met MailChimp. Wij raden het gebruik hiervan af, omdat MailChimp niet conform de AVG regelgeving is. Bovendien worden je Canva nieuwsbrief ontwerpen op die manier opgeslagen als afbeelding in MailChimp, niet als interactieve nieuwsbrief.

5. Aan de slag!

Of je nu in zo min mogelijk tijd hoogwaardige nieuwsbrief ontwerpen wilt maken, of het leuk vindt om zelf te spelen met designs, Canva is voor iedereen geschikt. Het is (grotendeels) gratis, eenvoudig te navigeren en heeft integraties met verschillende programma’s. 

Ben je al bekend met de basis van Canva en wil je meer de diepte in qua mogelijkheden? Lees dan ook Canva tips: 10 content creatie tips in Canva die je nog niet kent.

Hulp nodig bij content creatie?

SocialForYou ontzorgt je graag door (delen van) content werkzaamheden over te nemen, zoals het ontwerpen van nieuwsbrieven. Kijk op www.socialforyou.nl/diensten voor de mogelijkheden en neem gerust contact op voor meer informatie!