KPI’s social media bereik meten: zo doe je dat

Social media bijhouden kost tijd. Daar wil je natuurlijk wel iets van terug zien. Niet alleen maar een handvol volgers of likes, maar conversie en leads. Welke doelstellingen kun je naast meer leads en omzet nog meer realiseren met social media marketing?

Bepaal eerst je doel en social media KPI’s: wat wil je bereiken?

Voordat je aan de slag kunt met je social media bereik meten, moet je in kaart brengen welke resultaten belangrijk zijn voor jouw merk. Hierbij kun je onderscheid maken in de Key Performance Indicators (KPI’s) op de social media platforms en KPI’s buiten die kanalen.

Binnen de platforms kun je veel statistieken inzien: likes, comments, shares, views, noem maar op. Zijn die nou allemaal even belangrijk? Dat ligt aan jouw doelstellingen.

Dat social media bereik meten met zoveel verschillende statistieken kan, betekent niet dat ook elke metric voor jouw merk belangrijk is. Wil je meer naamsbekendheid, dan zijn shares een goede succes indicator. Wil je meer conversie naar je website, dan zijn clicks belangrijk om te meten.

Dat social media bereik meten met zoveel verschillende statistieken kan, betekent niet dat ook elke metric voor jouw merk belangrijk is.

Ook is het belangrijk om niet blindelings op de cijfers af te gaan. Een paar voorbeelden:

  • Heb je als doelstelling dat je 200 volgers wilt? Dan bedoel je waarschijnlijk 200 volgers die binnen jouw doelgroep vallen. Je doel is daarmee niet het aantal volgers, maar het aantal potentiële klanten of partners die jouw merk volgen.
    Kijk je alleen naar het totaalaantal, dan heb je die 200 volgers misschien wel al gehaald. Kijk je naar de demografische gegevens van je volgers, dan valt je misschien wel op dat maar een deel onder jouw doelgroep valt.
  • Wil je jouw social media bereik meten door middel van shares? Let dan ook op welke mensen jouw content delen. Zo zijn 2 shares door iemand met een relevant netwerk waardevoller dan 10 shares door iemand zonder connecties.

Met welke metrics kun jij je social media bereik dan het beste meten? Dit is per merk verschillend, dus hier helpen we jou graag mee in een vrijblijvend kennismakingsgesprek

Alvast wat inspiratie nodig? Andere bedrijven hebben de volgende doelstellingen al bereikt met content marketing:

Merkzichtbaarheid creëren/verhogen

Belangrijke KPI’s voor deze doelstelling zijn:

  • Bereik van posts (Reach)
  • Shares van posts
  • Gebruik van merkspecifieke hashtags (bijvoorbeeld #SocialForYouNL)
  • Profieltags (@ mentions) op andere pagina’s, posts of kanalen
  • Impressies van je profiel en/of posts

Doelgroep voorlichten

Social media bereik meten voor deze doelstelling kan door middel van:

  • Likes
  • Inhoudelijke comments over de informatie in je content
  • Interactie op polls, stories etc.
  • Privé berichten met vragen of complimenten over jouw content

Vertrouwen/loyaliteit opbouwen

Belangrijke KPI’s voor deze doelstelling zijn:

  • Aanbevelingen
  • Profieltags (@ mentions) op andere pagina’s, posts of kanalen
  • Gebruik van merkspecifieke hashtags (bijvoorbeeld #SocialForYouNL)

Leadgeneratie/omzet verhogen

Social media bereik meten voor deze doelstelling kan door middel van:

  • Clicks naar je website
  • Clicks op contactgegevens
  • Privé berichten met (aan)vragen over jouw product of dienst

Jouw doelstellingen en de manier van social media bereik meten, kunnen ook per sociaal medium verschillen. Bijvoorbeeld vanwege de verschillende doelgroepen die je op verschillende kanalen benadert.

Hieronder leggen we uit welke metrics je als KPI’s kunt gebruiken voor Facebook, Instagram en LinkedIn, en hoe je op de resultaten kunt inspelen.

Social media bereik meten op Facebook

Social media bereik meten op Facebook

Als je als merk content plaatst op Facebook, heb je geluk: Facebook stelt namelijk een uitgebreide reeks statistieken tot je beschikking. Via het menu binnen je bedrijfspagina kun je de volgende statistieken bekijken in de vorm van handige diagrammen:

  • Volgers (organisch, betaald, totaal en bronnen).
  • Likes (organisch, betaald, totaal en bronnen).
  • Bereik (van berichten, totaal, betrokkenheid).
  • Paginaweergaven (totaal, per gedeelte, per demografische gegevens).
  • Bekeken pagina voorbeelden (totaal, per gedeelte, per leeftijd en geslacht).
  • Acties op pagina (totaal, per gedeelte en demografische gegevens).
  • Berichten (bereik en betrokkenheid per post en type, wanneer jouw fans online zijn, concurrentie analyse).
  • Evenementen (linkt naar evenementstatistieken).
  • Video’s (kijktijd, weergaven, best presterende video’s).
  • Verhalen (unieke openingsacties, betrokkenheid, demografische gegevens).
  • Mensen (volgers, bereikte personen).
  • Chatberichten (nieuwe connecties, blokkeer-acties, rapporteer-acties).

  • Bestellingen (aantal).

Bovendien is er een overzicht waarin veel van bovenstaande statistieken samengebracht zijn. Deze kun je ook exporteren als excel sheet of .csv bestand. 

Social media bereik meten op Facebook kan over specifieke periodes: er zijn voorgestelde periodes beschikbaar (kwartaal, maand, week of aangepaste periode).

Als je als merk content plaatst op Facebook, heb je geluk: Facebook stelt namelijk een uitgebreide reeks statistieken tot je beschikking.

Social media bereik meten op Instagram

Social media bereik meten op Instagram

Waar we op Facebook worden verwend met uitgebreide statistieken, is Instagram iets beperkter in het presenteren van resultaten.

Het grote verschil is hier vooral dat Instagram’s overzichten het social media bereik meten per afgelopen week of maand. Dit hangt samen met het snelle karakter van het platform, waar content vaak na een week niet meer relevant is.

Bovendien zijn de statistieken niet te downloaden, dus zul je screenshots moeten maken om de cijfers te bewaren.

Een efficiënter alternatief voor social media bereik meten voor Instagram is een content management tool als Sendible. Hierin kun je, naast het plannen van je content, rapporten opstellen met meer inzichten en over langere (specifieke) periodes. 

Via de handmatige manier zijn er binnen Instagram verschillende manieren van social media bereik meten mogelijk: Via de Insights knop op jouw profiel (algemene resultaten), of via dezelfde knop op een specifieke post (specifieke resultaten). 

Via de algemene metrics kun je de volgende resultaten inzien:

  • Het aantal bereikte accounts (impressies, profielbezoeken, kliks)
  • Content interacties (likes, comments, shares)
  • Totaal aantal volgers (en hun eigenschappen)

Bij elk van deze resultaten is ook gemeten wat de best presterende posts, stories en IGTV’s zijn in die categorie. Verder kun je via ‘Content you shared’ jouw posts filteren op:

  • Post type (foto, video, carousel)
  • Metric (specifieke kliks, comments, volgacties, impressies, likes, interacties, profielbezoeken, bereik, opgeslagen) 
  • Periode (afgelopen 7 dagen, 30 dagen, 3 maanden, 6 maanden, jaar, of 2 jaar)

Op basis van de door jou gekozen filters, krijg je een ranking van de best presterende posts op dat gebied.

Als je van één enkele post het social media bereik meten wilt, kun je deze aanklikken in je profiel. Via de Insights knop krijg je dan de volgende statistieken te zien:

  • Likes
  • Comments
  • Shares
  • Saves
  • Profiel bezoeken
  • Post bereik

Een efficiënter alternatief voor social media bereik meten voor Instagram is een content management tool als Sendible. Hierin kun je, naast het plannen van je content, rapporten opstellen met meer inzichten en over langere (specifieke) periodes.

Social media bereik meten op LinkedIn

Social media bereik meten op LinkedIn

Op LinkedIn is social media bereik meten (en exporteren) mogelijk via de Analytics knop. Hier zie je hoe je presteert op gebied van:

  • Bezoekers
      • Paginabezoeken
      • Unieke bezoekers
      • Kliks op pagina button (bijv. ‘Bezoek website’)
      • Demografische gegevens

  • Updates (=posts)
      • Reacties/likes, comments, shares
      • (Unieke) impressies, kliks, reacties, comments, shares, betrokkenheid
      • Betrokkenheid per bericht
  • Volgers
      • Totaal aantal volgers
      • Nieuwe volgers
      • Namen & maand van volgactie
      • Demografische gegevens
      • Concurrentie analyse

Ook per bericht op je tijdlijn kun je het social media bereik meten op gebied van interactie, post reach en de click-through-rate (CTR) van links in je post. Dit geeft aan hoe vaak er op de link van je bericht is geklikt.

Traffic van social media naar je website meten

Veel bedrijven gebruiken social media om meer bekendheid op te bouwen en daarmee meer bezoekers naar hun website te trekken. Een handige manier van website gerelateerde social media bereik meten, is via Google Analytics

Hierin kun je, naast veel informatie over de kwaliteit van jouw website, ook zien via welke kanalen mensen op jouw website zijn gekomen. Dit is te zien via het tabblad Acquisitie > Social.

Een handige manier van website gerelateerde social media bereik meten, is via Google Analytics.

Social media bereik meten en daarop inspelen

Social media bereik meten en de bijbehorende website metrics geven dus veel inzicht in de effecten en prestaties van jouw content. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw posts op topniveau blijven, of beter gaan presteren? Wij geven je een paar tips die hierbij kunnen helpen:

  • Bekijk de context van de best presterende en minst populaire berichten – soms heeft de timing alles te maken met de impact.

    Wat hier van invloed kan zijn, is: het uur van de dag, dag van de week/maand, en/of tijd van het jaar. Een voorbeeld hiervan is dat een post over een product in de verkoop het misschien beter zal doen op de datum dat salaris wordt gestort, dan een week daarvoor.

    Door middel van social media bereik meten, krijg je inzicht in welke publicatie momenten het meeste resultaat voor jou opleveren. Hier maak je gemakkelijk een effectieve content kalender omheen, zodat voortaan ál je content op de optimale momenten live gaat.

  • Categoriseer je top posts op onderwerp – je best presterende berichten zijn niet voor niets favorieten. Je publiek toont hun interesse door middel van interactie, dus meer interactie betekent vaak hogere belangstelling voor het onderwerp van dat bericht.

    Wil je zeker weten dat je volgers nog iets over dit onderwerp willen zien, of weet je niet vanuit welke hoek je er nog iets over kunt creëren? Vraag hun mening! Via een IG story, Facebook poll of simpelweg de caption van een bericht, kun je ze aansporen om te vertellen waarom zij zo geïnteresseerd reageerden op de vorige posts en wat ze in het vervolg hierover willen zien. Gratis succesvolle content ideeën!

Social media bereik meten en laten analyseren door experts

Social media bereik meten levert veel kennis op, maar kost ook veel tijd. Bovendien komen er vrijwel altijd nieuwe vervolgtaken uit (bijvoorbeeld het aanpassen van de content kalender).

Door social media bereik meten door de social media specialisten van SocialForYou te laten doen, weet je zeker dat alle tijd en informatie benut wordt. Bovendien worden de inzichten als vanzelf geïmplementeerd.

Hoe dit werkt, vertellen we je graag in een persoonlijk gesprek! In de tussentijd is er op de SocialForYou website ook veel informatie te vinden over onze werkwijze en social media diensten.

Heb jij behoefte aan een expert die dit soort deelbare bedrijfscontent met jou uitdenkt, voor jou opstelt en analyseert? Neem dan contact op met SocialForYou voor de mogelijkheden.