Het verschil tussen Instagram en Pinterest

Instagram en Pinterest worden vaak met elkaar vergeleken: beiden zijn online platforms met een focus op visuele content, maar dat is ook eigenlijk alles. Er zijn een aantal belangrijke verschillen, die invloed hebben op welk van de twee meer online succes geeft. Laten we eens kijken naar 5 grote punten waarin Instagram en Pinterest zich van elkaar onderscheiden.

1. Community versus zoekmachine

Hoewel Pinterest vaak een social media kanaal wordt genoemd, is het niet juist want Pinterest is geen social media kanaal. Pinterest is meer te vergelijken met een zoekmachine als Google dan met Instagram. Klinkt gek? Is het niet! Op Pinterest ga je namelijk hetzelfde te werk als op Google: je typt een specifiek zoekwoord in en krijgt resultaten. 

Pinterest wordt gebruikt als je wat wil ontdekken en inspiratie wil opdoen, of dat nou een moodboard is voor je woonkamer of een lekker recept. Specifieke zoekwoorden worden gebruikt om die content (feeds) te vinden en accounts worden gevolgd die dit soort onderwerpen plaatsen. Het gaat hierbij niet zozeer om interactie of community. 

Het community aspect waar Instagram en andere social media platforms om bekend staan, is op Pinterest bijna niet aanwezig. Zoals deze podcast het mooi zegt: Pinterest is een introvert kanaal, terwijl social media kanalen juist extraverte kenmerken hebben. Op Instagram draait het om foto’s en ben je elke dag aan het posten, liken, reageren en delen. Op Pinterest post je iets of zoek je naar interessante feeds om te lezen en ben je klaar!

2. Mobiel versus desktop

Instagram is gestart als mobiele app en dat zie je terug in de functies: een IGTV video is een stuk makkelijker en sneller te uploaden via de mobiele app dan via de deskop. Een foto kun je zelfs alleen via de mobiele app plaatsen.

Pinterest biedt op de mobiele app dezelfde functies als via desktop. Als jouw doelgroep actiever op de desktop is dan op hun telefoon, dan is Pinterest misschien effectiever. Wil je juist een (jongere) doelgroep aanspreken die actiever is op hun mobiel? Dan is Instagram weer een betere keuze. Natuurlijk kun je ook zeker beide platforms naast elkaar gebruiken, ze sluiten elkaar immers niet uit! Het belangrijkste hierbij is om goed helder maken waarvoor je het platform wil gebruiken en met welk doel. 

Een belangrijk verschil is dat Pinterest geen social media kanaal is en Instagram wel. Pinterest is meer te vergelijken met een zoekmachine als Google dan met Instagram. Bij Instagram draait het meer om interactie en community. 

3. Links delen vs geen directe links delen

Met Pinterest kunt je vanwege het zoekmachine karakter eenvoudig een link naar je website delen of links van anderen opslaan. Als je graag wil dat bezoekers via Pinterest naar jouw website komen, is dit platform zeker het onderzoeken waard. 

Het delen van links in berichten is via Instagram niet mogelijk. Tenzij je dit via een betaalde Instagram advertentie doet of via een omweg wie een Instagram linktree of als je een IGTV video maakt met een klikbare link. 
Instagram staat het delen van links in berichten niet toe, tenzij je een betaalde Instagram-advertentiecampagne hebt. Je kunt een link toevoegen aan je Instagram-bio, maar niet op specifieke berichten. Wanneer je meer dan 10.000 volgers op Instagram hebt, is het mogelijk om links via je Instram-story te delen via Swipe Up. 

Zoals we al zeiden is Pinterest veel eenvoudiger om links te delen en biedt net zoals Google een zoekfunctie wat een belangrijk doel is van dit platform. 

4. Algoritme werkt langdurig vs kortdurig

Hashtags zijn belangrijk voor Instragram om bepaalde zoekwoorden te benoemen of eigen hashtags verzinnen om een grote doelgroep of community te bereiken. Bij Pinterest kun je geen # gebruiken, maar maak je gebruik van pins. Deze pins worden getoond op Pinterest in zoekresultaten wanneer deze op de juiste manier zijn verbonden met keywords. 

Het algoritme is een belangrijk verschil tussen de twee kanalen en werkt bij Pinterest langduriger door dan Instagram. Als pins met de juiste zoekwoorden zijn gekoppeld kunnen deze maandenlang meegaan, ideaal voor content die langere tijd actueel is. Ook berichten die enkele jaren oud zijn kunnen opeens meer bezoekers krijgen via Pinterest, dit is anders via Instagram. 

Instagram-berichten heeft een ‘instant’ insteek, dat wil zeggen een korte houdbaarheid en over het algemeen 24 uur betrokkenheid van berichten. Een bericht zal veel minder likes of reacites krijgen na een paar maanden dan Pinterest. Door het snelle karakter van Instagram kun je daarentegen ook snellere resultaten krijgen op heel veel likes of reacties, het zogenaamde ‘viral’ gaan. Via Pinterest kan dit niet en duurt het veel langer, soms wel een jaar voordat ‘pins’ gaan lopen al is de levensduur van het algoritme dan wel veel langer. Ook hierbij ligt het aan jouw welk platform het beste past met welk doel je wil bereiken voor jouw doelgroep. 

 

5. Multifunctionele versus minder uitgebreide content

Instagram vernieuwt constant. Toen Snapchat populair werd, gebruikte Instagram dat concept voor hun ‘Stories’. Nu TikTok groeit, heeft Instagram ‘Reels’ toegevoegd. Door het nabootsen van populaire functies bij concurrenten, heeft Instagram eigenlijk meerdere kanalen in één gecreëerd. De verschillende content opties binnen Instagram zijn nu:

  • Feed post (afbeelding of video)
  • IGTV (lange video – lijkt op YouTube)
  • Stories (afbeelding of video met 24 uurs limiet – lijkt op Snapchat)
  • Reels (korte video, lijkt op TikTok)
  • Guides (verzameling van feed posts – lijkt op een online magazine of blog)

Op Pinterest heb je eigenlijk alleen onderscheid tussen afbeelding en video. Geen hippe namen, geen verschil tussen lange of korte video’s: Pinterest houdt het simpel al kun je video’s ook beter delen dan vroeger het geval was. Als je wil investeren in meer storytelling en mooie content dan is Instagram hiervoor een betere optie dan Pinterest. Omdat Pinterest niet zo zeer gaat om community is het verhalen vertellen ook van een andere orde. Via themaborden kun je verbinding maken met je doelgroep, maar dit is van een orde dan storytelling via Instagram. 

Op Instagram kun je namelijk hetzelfde onderwerp op verschillende manieren gebruiken als content. Je kunt bijvoorbeeld een feed post plaatsen die je nieuwe product uitlicht, een uitgebreide IGTV over hoe je het product gebruikt, een korte Reels over de voordelen van het product of dienst en een Story met swipe-up link naar de webshop. Alles gaat dan over je product of dienst, maar op verschillende manieren die verschillende mensen aanspreken. 

Als bedrijf groeien op Instagram of Pinterest

Heb je besloten (een van) bovenstaande kanalen te gebruiken om jouw online aanwezigheid te verhogen? Goed bezig! Heb je echter weinig tijd om dit wekelijks bij te houden en mooie visuals en content te maken? SocialForYou is de ideale partner als u het uitbesteden van social media overweegt. Neem contact met ons op voor meer informatie!