Een social media plan in 6 stappen

De invloed van social media op je business is niet meer te ontkennen. Hoe maak je een goed social media plan en waar moet je hierbij op letten? Hoe dit proces in zijn werk gaat leggen we graag uit in dit blog.  

Social media plan maken in het kort

In dit blog nemen we je mee hoe je een Social Media Plan kunt maken, zodat je goed voorbereid aan de slag gaat met de uitvoer van het plaatsen en reageren op posts en het maken van creatieve aantrekkelijke content. Een social media plan maken bestaat uit: 

  1. Stel SMART doelen op
  2. Doe onderzoek naar je doelgroep
  3. Leer van je concurrentie
  4. Kies en optimaliseer je zakelijke social media 
  5. Plan je social media succes 
  6. Laat dit alles over aan de expert 

1. Stel SMART doelen op

Wat je wilt bereiken met social media, bepaalt je hele strategie. Daarom is het belangrijk om doelen zo duidelijk mogelijk te maken. De SMART techniek helpt je hierbij, door bij elke doelstelling te vragen: Is het doel.

  • ..Specifiek?
  • ..Meetbaar?
  • ..Acceptabel?
  • ..Realistisch?
  • ..Tijdsgebonden?

Een doel dat aan deze voorwaarden voldoet, bestaat uit een haalbare deadline, methode/middel, meetbare KPI en een connectie met het grotere doel van je bedrijf.

2. Doe onderzoek naar je doelgroep

Je (ideale) klant onderzoeken is altijd nuttig, zo ook voor social media: onderzoek op welk platform jouw doelgroep het meest actief is, in welke onderwerpen of voor welke problemen ze een oplossing zoeken, welke content hen aanspreekt, enzovoort. Om goed in te leven in de doelgroep, zijn persona’s een handige tool. Lees ons blog over productieve heisessies voor meer details over persona’s, en het uitwerken van een online marketing tactiek.

Heb je al een zakelijke social media account? Bekijk dan eens of jouw huidige volgers overeenkomt met jouw doelgroepprofiel.  Sommige bedrijven ontdekken hierdoor een waardevolle niche of subgroep, die zij anders niet benaderd zouden hebben.

3. Leer van je concurrentie

Waarom het wiel opnieuw uitvinden als een ander dit al heel goed heeft gedaan? Bovendien is het account van je concurrent een soort voorbeeld: wat werkt wel, wat werkt niet? Welke mensen trekt het aan, wat voor gedrag vertonen zij? Ervan leren dus. Dit soort informatie kun je al snel vinden door alleen het profiel en de posts van je concurrent te bekijken, en er is ook een aantal tools die je hier goed in helpen verdiepen:

  • Facebook Paginastatistieken: via deze functie op je Facebook bedrijfspagina, kun je niet alleen je eigen volgersaantal, bereik en doelgroep in de gaten houden, maar ook de pagina’s van anderen. Je gaat simpelweg van je pagina naar Statistieken, scrollt omlaag naar ‘Pagina’s om in de gaten te houden’ en voegt daar de pagina’s toe met wie jij concurreert of die jou inspireren. Vervolgens kun je voor elke pagina bekijken hoeveel volgers ze hebben en hoe betrokken die zijn.
  • LinkedIn/Instagram/Facebook hashtags: volg een aantal hashtags die relevant zijn voor jouw product of doelgroep, en je zult de meest populaire berichten tegenkomen. Bekijk wat de reden is dat juist die posts zo goed scoren: over welk onderwerp gaat het? Hoe is de tekst geschreven? Wat voor afbeelding of link staat er bij? Hoe reageren mensen erop? Hoe is de auteur van bericht betrokken bij de reageerders?
Wil je weten welke content goed scoort bij je concurrent? Dan kun je dit doen met SEO tools zoals Ahrefs waar je data zoals goed scorende zoekwoorden en links bij het invullen van de url van het desbetreffende bedrijf. 

4. Kies en optimaliseer je zakelijke social media

Met zakelijke social media is het belangrijk om te weten wat je doet, maar het is ook zeker een gevalletje “oefening baart kunst”. Combineer daarom een goede basis met een vlotte start, door:

Het kiezen van een passende accountnaam: houd het simpel, zodat je makkelijk te vinden bent, en maak het duidelijk zodat mensen weten wat ze van je kunnen verwachten. 

  • Een aantal goed voorbeelden: 
    • IKEA heeft op Instagram verschillende accounts voor verschillende markten – @ikeanederland voor ons, @ikeauk voor Engelse klanten, enzovoort. 
    • Hotel Nassau heeft de instagram handle @hotelnassaubreda – hiermee maken ze meteen duidelijk dat ze (1) een hotel zijn, en (2) in Breda gesitueerd zijn. 
  • Een interessante biografie toe te voegen: op zowel Instagram en Facebook, als LinkedIn, kun je behalve je naam ook een paginabeschrijving toevoegen. Zie dit als een soort pitch naar nieuwe bezoekers en volgers.
    Handige informatie om in je biografie te verwerken, is:
    • De missie en/of visie van je merk in één zin
    • Wat jij je klant biedt (een product of service, maar ook het gevoel of de oplossing die je hen geeft kan goed werken)
    • Praktische informatie (je website URL, locatie van het hoofdkantoor, contactgegevens)

Het verzamelen van een voorraad aan content: een leeg profiel trekt weinig volgers aan. Upload dus zo snel mogelijk een aantal interessante berichten, zodat je profiel al vanaf het begin vol staat met waardevolle content. Maak gemakkelijk mooie visuals via Canva, zodat je met een collectie van zo’n 5-10 posts de komende tijd vooruit kunt.

5. Plan je social media succesvol: tools

Het geheim van organisch succes op social media is het consistent posten van kwalitatieve content. Dit betekent niet dat je elke dag je wekker moet zetten om een post te publiceren, in tegendeel zelfs! Deze tools zijn een goede hulp voor het plannen van je content zonder veel inspanning: 

  • Hootsuite: in dit programma kun je aangeven op welke datum en tijd een bericht gepubliceerd moet worden, en het wordt automatisch voor jou gedaan! Ook zie je tijdens het maken van de post een voorbeeld van hoe het bericht eruit zal zien wanneer deze geplaatst is.
  • Trello: werk je met een team? Gebruik dan Trello om eigen creaties te uploaden, elkaars creaties te bekijken en gemakkelijk posts goed te keuren door ze naar een andere categorie te slepen. Door het toevoegen van een datum, verschijnt het item in de kalender, wat een handig overzicht geeft van wanneer iets live gaat.
  • Google Sheets: wil je geen nieuw programma leren, maar wel je planning delen met je collega’s? Google Sheets is hier perfect voor. Het werkt vrijwel hetzelfde als het welbekende Excel, en is makkelijk te delen met mensen die het document op jouw verzoek kunnen bekijken, becommentariëren, of aanpassen. 

Deze programma’s zijn dus allemaal erg handig voor het maken van een contentkalender voor social media. Je kunt kiezen voor één van de drie, maar ze zijn ook erg goed te combineren. Bij SocialForYou gebruiken we bijvoorbeeld Google Sheets voor de aanvankelijke content planning, Trello voor het creatie- en feedback proces, en Hootsuite en Sendible voor de definitieve content kalender en publicatie. Zo gebruiken we van elke tool het unieke aanbod, en combineren dat tot één workflow.

6. Laat dit alles over aan de expert

De impact van social media op je bedrijf is dan wel groot, maar dit komt niet zomaar aanwaaien. De vijf voorgaande stappen kosten een hoop tijd en energie, die je misschien liever aan iets anders zou besteden. 

Bovendien is social media niet de hoofdactiviteit van je merk, dus het is begrijpelijk als je jouw social media plan liever aan degenen overlaat die hier wel in gespecialiseerd zijn. SocialForYou stelt deze experts beschikbaar, voor een vast bedrag per maand. Zij zijn continu op de hoogte van de nieuwe mogelijkheden en regels op online marketing gebied, en nemen zoveel content taken uit handen als jij wilt. 

Neem contact op met SocialForYou via +31 (0) 727370268 of stuur ons een mailtje via info@socialforyou.nl, dan nodigen we je graag uit voor een vrijblijvende kennismaking, online of op ons social media bureau in Alkmaar!