Een SEO-proof website: zo scoor jij hoger in Google

Een goede website maakt of breekt het vertrouwen van een merk of bedrijf. Het is de eerste indruk die je achterlaat aan bezoekers.   Zelfs als je website er tip top in orde uitziet, is het zonde als te weinig bezoekers weten dat je bestaat, of dat je slecht gevonden wordt via online research. Wat een eerste stap is naar een succesvol lopende webpagina is tijd stoppen in het goed vindbaar worden via zoekmachines als Google. Lees verder in dit blog welke tips je kunt toepassen voor het SEO-proof maken van je website om zo dus hoger in Google komt. 

Doelgroepgericht en aantrekkelijk

Ten eerste is het bepalen van je doelgroep belangrijk voor het schrijven van SEO teksten. Als je niet weet voor wie je schrijft, kun je ze ook minder makkelijk aantrekken. Potentiële klanten zoeken naar een oplossing voor hun probleem of antwoorden op inhoudelijke vragen over producten. Bij het maken van content is het goed om je hierin te verdiepen met aantrekkelijke teksten die deze vragen voor jouw doelgroep beantwoordt. En niet zozeer het te ‘zwaar’ overbrengen van jouw sales boodschap. Het is namelijk belangrijker om op de behoeften van je doelgroep te focussen, dan op het overbrengen van jouw sales boodschap: 88% van de leiders in content marketing doet dit, en zij zijn niet voor niets de ‘top performers’. Tip: gebruik bij het smart maken van je doelgroep, verschillende persona’s. Dit is één of meerdere fictieve karakters die jouw klanten representeren. Zo is het makkelijker om je in te leven in de behoeften van jouw doelgroep. 

Stel het paginadoel vast

Wat wil je bereiken per webpagina? Het doel van de pagina heeft veel invloed op wat je de lezers (en Google) moet bieden. Maak het zo makkelijk mogelijk voor de lezer om dit doel te bereiken. Stel dat jouw doel is om met lezers te connecten via social media, dan is het plaatsen van visuele en tekstuele links naar jouw accounts een aanrader. Wil je weten hoe social media kan bijdragen aan je SEO succes? Lees dan ons blog over de invloed van social media op SEO!

Bepaal op welke trefwoorden en korte zinnen (ongeveer 2-4 woorden) de doelgroep zou zoeken. Handige tools hiervoor zijn SE RankingAhrefs en Google Analytics waar zoektermen te zien zijn die populair zijn binnen jouw branche. 

Kies de juiste SEO zoekwoorden

Nu je weet voor wie je schrijft en wat ermee bereikt moet worden, kun je de zoekwoorden kiezen die hieraan bijdragen. Bekijk weer vanuit het perspectief van de klant welke woorden dit zijn: bepaal op welke trefwoorden en korte zinnen (ongeveer 2-4 woorden) de doelgroep zou zoeken. Handige tools hiervoor zijn SE Ranking, Ahrefs en Google Analytics waar zoektermen te zien zijn die populair zijn binnen jouw branche. 

Kies 1 belangrijke hoofdterm (bijvoorbeeld advocaat) en 2-3 unieke sub termen (bijvoorbeeld goedkoop, Noord-Holland, student) waar het trefwoord goed op scoort en werkt dit in je content. Laat de keywords (en soortgelijke trefwoorden die erop lijken) zo’n 2% terugkomen (keyword density) in de tekst, niet teveel en te weinig. Google straft genadeloos af als de tekst teveel bestaat uit trefwoorden en daardoor niet goed en prettig leesbaar is. Zo aantrekkelijk en relevant mogelijk dus, met hier en daar trefwoorden op de juiste plaats in de tekst. Bij het gebruiken van de zoekwoorden, is het belangrijk dat je deze niet alleen in de bodytekst zet, maar ook in:

  • De titel (dit is het eerste dat bezoekers lezen, en dus kan overtuigen verder te lezen)
  • De meta-beschrijving (dit vat kort samen wat de pagina inhoudt, voordat je op het Google resultaat klikt. Een soort mini-pitch voor je pagina dus!)
  • De URL (maak je link zo duidelijk mogelijk: hoe simpeler hoe beter, want dan snapt de lezer én de zoekmachine beter wat de pagina biedt. Zorg dus dat je hoofdterm in de url staat)
  • Alt-tekst: maak een kort tekstje bij elke afbeelding die je online plaatst  
  • Laat trefwoorden terugkomen in de koppen
  • In tags in je CMS 

Links laten bijdragen aan SEO

Google bepaalt de waarde van webpagina’s naar hoeveel keer deze pagina gedeeld is op een andere pagina. Door het intern linken krijgt Google een idee hoe de structuur van websites eruit ziet, met een bepaalde hiërarchie door pagina’s met meer waarde meer te linken, dan pagina’s die minder belangrijk zijn. Dit is dus goed toepasbaar voor je eigen website om SEO een boost te geven om via de ene pagina naar een andere relevante pagina binnen een website te verwijzen. Wij doen dit bijvoorbeeld door in dit blog over SEO-proof website teksten te verwijzen naar een ander blog over SEO. Dit wordt interne linkbuilding genoemd, vanwege het verbinden van verschillende links op dezelfde website. 

Naast interne linkbuilding, bestaat ook externe linkbuilding. Dit is wanneer een andere website jouw URL’s deelt. Google geeft een hogere waardering aan externe content en backlinks dus het is zeker aan te raden om aan externe linkbuilding te doen. Google ziet dat de ander jouw informatie nuttig genoeg vindt om te delen, dus laat jouw pagina hierdoor ook graag aan anderen zien. Je kunt bijvoorbeeld aan linkruil doen en aan bloggers, klanten of partners vragen of jouw webpagina op een externe site geplaatst kan worden, in ruil dat jij de link van de andere partij op jouw website zet. 

Maar niet alleen anderen die jouw pagina linken is voordelig, ook als jij naar een externe link refereert heeft dit positief effect: lezers kunnen doorlezen naar inhoudelijke relevantie bijvoorbeeld. Ook sites die in jouw branche bij de top behoren doen het goed, aangezien je laat zien dat jouw informatie gebaseerd is op dat van experts. Een laatste manier waardoor webpagina’s meer waarde geeft, is het de lezer makkelijk te maken om content te delen. Plaats knoppen waarmee lezers pagina’s kunnen delen op LinkedIn of een quote kunnen Tweeten, en wie weet gaat jouw pagina wel viral!

Hoger komen in Google overlaten aan de expert?

Bij SocialForYou zijn wij gepassioneerd over alles wat met social media te maken heeft. Wij ondersteunen ondernemers en het MKB bij het maken van creatieve content voor social meida. Wij passen hierbij SEO technieken toe, i.v.m. online vindbaarheid! Dit doen we voor zowel webpagina’s als social media, voor een vaste prijs per maand. Zien we jou binnenkort in een persoonlijk gesprek?