De 3 soorten content voor zakelijke social media
De wereld van social media breidt uit, en daarmee krijgen we constant nieuwe content opties. Elk type content heeft zijn eigen voordelen, en kunnen goed gecombineerd worden. In dit blog lichten wij de 3 soorten content voor social media uit, die een groot effect hebben op jouw zakelijke social media succes.
Geschreven content; denk ook aan artikelen op social media!
Een groot deel van de bedrijven op social media plaatsen al blogs op hun website. Dit wordt vaak nog los gezien van social media, terwijl dit juist erg goed samengaat! Je kunt bijvoorbeeld je nieuwste blog delen met een mooie visual of korte samenvatting.
Op LinkedIn kun je zelfs een heel artikel binnen het platform schrijven en publiceren: een goede manier om meer gebruikers te bereiken, aangezien ‘native’ content altijd voorrang krijgt op uitgaande links. Logisch: het sociaal medium wil dat gebruikers zo lang mogelijk op hun platform blijven, en het dus niet via een link verlaten.
Visuele content
Zoals uit meerdere onderzoeken blijkt, presteren visuele soorten content vele malen beter dan content zonder beeld. Voor sommige merken is het redelijk makkelijk om visuele content te creëren, terwijl anderen het idee hebben dat zij niets visueels kunnen delen. Niets is minder waar! Met een beetje creativiteit kan elk type content omgezet worden in een afbeelding of video. Denk bijvoorbeeld aan:
- Infographics: zet complexe of ‘saaie’ data om innaar een interessante illustratie.
- Animatie video’s: maak ingewikkelde informatie dynamisch met bewegende iconen
- Metaforen: gebruik aantrekkelijke beelden om beeldloze berichten visueel over te brengen. Als je openstaat om humor te gebruiken op je zakelijke social media, zijn GIFs en (zelfgemaakte) memes manieren om met metaforen te werken.
- Webinars: deel je kennis door een livestream te presenteren. Zo is je content visueel zonder dat je een afbeelding of graphic hoeft te creëren.
Zelf geen design pro? Canva is een ontwerp platform speciaal ontwikkeld voor mensen zonder kennis van ingewikkelde tools als Photoshop en Illustrator. Lees ons blog hoe je hier snel goede en mooie content kan maken met behulp van Canva!
Voor sommige merken is het redelijk makkelijk om visuele content te creëren, terwijl anderen het idee hebben dat zij niets visueels kunnen delen. Niets is minder waar! Met een beetje creativiteit kan elk type content omgezet worden in een afbeelding of video.
Interactieve content
De ‘social’ in social media staat er niet voor niks! De laatste tijd zijn steeds meer soorten content op social media vernieuwd ten voordele van interactie met je doelgroep. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:
- Instagram Stories Widgets: binnen Insta Stories kun je bepaalde widgets toevoegen om interactie met anderen te stimuleren. Een quiz met goede en foute antwoorden, een A/B test voor het kiezen tussen twee opties, een ‘slider’ met emoji om interesse te meten, en een vragenbox waarin antwoorden kunnen worden getypt.
- Facebook Stories: Al je Instagram Stories kunnen worden doorgevoerd naar Facebook, waardoor je alle bovenstaande opties ook op Facebook kunt gebruiken!
- Facebook events en groepen: Op Facebook kun je events aanmaken voor bijvoorbeeld het lanceren van een nieuw product, waarmee je alle geïnteresseerden en hun meningen op één plek terugvindt. Hetzelfde geldt voor Facebookgroepen: hierin zullen mensen sneller discussiëren en elkaar adviseren over jouw business dan op een gewone post. Dit kun je bovendien goed gebruiken als doelgroeponderzoek!
Content creatie uitbesteden
Of je nu één type content kiest of een combinatie, het creëren ervan kost tijd en moeite. Een externe specialist kan dit sneller én effectiever. SocialForYou neemt je daarom graag het uitwerken van een contentmarketing plan en social media content creatie uit handen. Bekijk al onze content outsourcing diensten, of neem contact op voor vrijblijvend content advies.