Content creatie uitbesteden succesvol maken

Als je zelf de mogelijkheid niet hebt om content voor social media en blogs te maken, dan is het uitbesteden van deze werkzaamheden een slimme uitkomst. Om zeker te weten dat je hier ook het gewenste resultaat krijgt, is het van belang dat je van te voren verwachtingen van deze samenwerking bepaalt. In dit blog geven wij 5 tips voor het waarmaken van jouw verwachtingen!

#1 Welke content wil je uitbesteden?

Bepaal eerst wat voor soort content jij wilt laten maken door degene aan wie je dit uitbesteedt. Hieronder vind je een aantal vragen om mee te nemen bij het bepalen hiervan:

Webcontent:

  • Wil je alleen blogs laten schrijven, of maakt diegene ook banners en infographics voor in die blogs?
  • Hoeveel blogs moeten er per week/maand gepubliceerd worden?
  • Is het in verschillende talen of één?
  • Wil je ook landingspagina’s laten schrijven?
  • Hoeveel landingspagina’s moeten er per week/maand opgeleverd worden?
  • Voor webshops: moeten er ook product- en categoriepagina’s worden gemaakt?

Social media content: 

  • Lever jij de visuele en/of tekstuele (basis voor de) content aan, of laat je dit over aan de expert?
  • Doe jij de community management (het beantwoorden van volgers’ vragen etc.) of besteed je deze verantwoordelijkheid uit? Hoeveel moet diegene zich inlezen in jouw branche om dit goed te kunnen doen?
  • Wil je rapportages ontvangen met statistieken en adviezen of doe je dit zelf?
  • Op hoeveel kanalen wil je content laten plaatsen? Heeft elk kanaal een andere insteek/inhoud of is het precies hetzelfde in een ander format?

#2 Hoeveel toegang geef je?

Voorafgaand aan de samenwerking is het goed om erover na te denken hoeveel toegang je verschaft aan de content creatie partij. Het voordeel van het delen van de inloggegevens is dat je echt álles kunt uitbesteden: niet alleen het creëren van content, maar ook het publiceren en monitoren ervan. Dit scheelt een hoop tijd die je kunt besteden aan de core-business van jouw bedrijf.

Het volledig uitbesteden van alle social media- en content activiteiten kan daardoor prijzig worden. Bij SocialForYou minimaliseren wij deze extra kosten door van te voren een strakke contentplanning te maken en te werken met programma’s als Sendible : hierin kunnen posts voor meerdere momenten worden ingepland en rapportages sneller worden uitgewerkt. Daarbij liggen onze tarieven een stuk lager dan de gemiddelde social media strateeg-, blogger- en (SEO) tekstschrijver waar al snel tarieven vanaf €55,- per uur gelden. Onze tarieven starten bij €30,- per uur zonder in te leveren op kwaliteit.

Het voordeel van het delen van de inloggegevens is dat je echt álles kunt uitbesteden: niet alleen het creëren van content, maar ook het publiceren en monitoren ervan. Dit scheelt een hoop tijd die je kunt besteden aan de core-business van jouw bedrijf.

#3 Wat is je doel met content outsourcing?

Om de samenwerking zo succesvol mogelijk te maken is het van belang om te bepalen wat je wilt bereiken met de te creëren content. Lees in ons blog over content marketing feiten wat voor veel marketeers hun voornaamste redenen zijn om in content te investeren.

Als je weet wat de reden is voor het maken en verspreiden van content, is het voor degene aan wie je dit uitbesteedt duidelijker wat wel en niet aan het doel zal bijdragen. Zo behaal je een stuk sneller je objectieven dan zonder dit inzicht.

#4 Welke vaardigheden verwacht je?

Om te voorkomen dat je iemand inhuurt voor wie jouw wensen buiten hun expertise vallen, kun je een lijstje maken met de vaardigheden of kennis die je van ze verwacht. Punten om op te letten zijn bijvoorbeeld:

  • Technische vaardigheden: is diegene bekend met de programma’s die jij ze wil laten gebruiken? Of, juist andersom: kunnen zij jou uitleggen hoe de programma’s werken die zij gebruiken?
  • Aanpassingsvermogen: kan diegene snel schakelen tussen verschillende tone-of-voices? Kunnen ze verschillende types content aan?
  • Industrie kennis: heeft diegene kennis van jouw branche, of de tools om deze kennis te vergaren? Moet jij ze inlichten over jargon en sector nieuws, of doen zij dit uit zichzelf?
  • Toegankelijkheid: is diegene makkelijk te bereiken? Wil je dat ze zo nu en dan bij jou op kantoor werken en is dat een optie?

#5 Wat lever jij aan?

Als je iemand hebt gevonden die al je verwachtingen lijkt waar te kunnen maken, is er nog één ding waarmee je de zekerheid op een soepele samenwerking vergroot: het geven van zoveel mogelijk nuttige informatie. Een paar punten die altijd handig zijn om te delen:

  • Een content strategie document (als het opstellen hiervan geen onderdeel is van de samenwerking). Dit geeft de content expert een basisdocument om terug te vallen op de doelgroep, missie en waarden van jouw merk.
  • Een styleguide, met daarin de kleurcodes, logo’s, fonts en andere relevante design-elementen voor het maken van ‘branded content’ in jouw huisstijl.
  • Contactgegevens van jezelf en andere personen met wie diegene moet/kan communiceren over specifieke onderwerpen. Verdeel en benoem de rollen per persoon duidelijk, zodat er geen verwarring ontstaat over wie moet worden ingelicht.

Jouw doelen bereiken door content creatie uit te besteden?

SocialForYou helpt je graag je doelen waar te maken. Of dit nu het verhogen van je online zichtbaarheid is, of je huidige volgers meer waarde te bieden, we bespreken dit graag in een persoonlijk gesprek! Content creatie via SocialForYou kan op abonnementsbasis of op basis van uurtarief (€40,- per uur).