Wat is de beste tijd om te posten op zakelijke social media? [Onderzoeksresultaten 2021]
Wat je doel met zakelijke social media ook is, tussen al die concurrenten is opvallen en meer volgers bereiken voor iedereen wenselijk. De tijd waarop je post, heeft invloed op de prestatie van die post; veel of weinig likes/comments, hoog of laag bereik, enzovoort. Waarom dit het geval is en wat dan de beste tijd om te posten is, lees je hier.
Klik direct door naar:
Waarom maakt het uit wanneer je post?
Beste tijd om te posten op Facebook
Beste tijd om te posten op Instagram
Beste tijd om te posten op LinkedIn
Komt de beste tijd om te posten ongelegen? Gebruik een planningstool
Waarom maakt het uit wanneer je post?
Niet iedereen die jou volgt, ziet ook al je content. Of ze jouw posts zien, hangt af van wanneer ze online zijn. Is dit pas na het einde van de levensduur van jouw post? Dan zien zij deze niet. Zonde!
Post jij bijvoorbeeld een Facebook bericht op zaterdag om 09:00 uur en komen je volgers pas op maandag om 12:00 uur online? Grote kans dat zij je content nergens meer tegenkomen. Dit zorgt voor een lagere betrokkenheid, ondanks dat het inhoudelijk misschien wel je beste post had kunnen zijn.
Die betrokkenheid is de sleutel tot succes. Als mensen jouw post namelijk liken, delen en erop reageren wanneer deze net online staat, ziet het algoritme jouw post als waardevolle content waarin waarschijnlijk meer mensen geïnteresseerd zijn.
De truc is dus om vlak na het posten veel betrokkenheid te krijgen. Zo ziet het platform dat de post interessant is en zal deze aan meer mensen getoond worden. En daar zorg je voor door berichten op de beste tijd te posten, namelijk op het moment dat jouw doelgroep het meest actief is. Hoe meer mensen er op het moment van posten online zijn, hoe meer kans op onmiddellijke betrokkenheid.
“Hoe meer mensen er op het moment van posten online zijn, hoe meer kans op onmiddellijke betrokkenheid. Die betrokkenheid is de sleutel tot succes.”
Dus, hoe weet je wat de beste tijd om te posten is, om zo het maximale uit social media te halen?
Beste tijd om te posten op Facebook

Volgens onderzoek door Coosto is op Facebook 19:00 uur de beste tijd om te posten en woensdag de beste dag om te posten. Dit is de afgelopen jaren zo geweest en zal niet zomaar veranderen.
Wat opvalt is dat de pieken in interactie vooral buiten de standaard werktijden plaatsvinden. Na 19:00 uur is de beste tijd om te posten namelijk:
- 12:00 uur (lunchpauze)
- 17:00 uur
- 18:00 uur
- 20:00 uur
Minst goede tijden en dagen om te posten
Tussen 23:00 en 08:00 uur, wanneer de meeste mensen slapen, is logischerwijs niet de beste tijd om te posten. De dalen in interactie gedurende de dag vinden plaats:
- tussen 10:00 en 11:00 uur
- na de piek van 12:00 en voor 15:00 uur
Wat dagen betreft zit er minder verschil in de pieken en dalen. Dinsdag t/m vrijdag zijn de meest interactieve dagen, met als opvolger maandag. Het weekend is het minst populair.
Meer of juist minder interactie buiten werktijden?
Wat interessant is, is dat de beste tijd om te posten op Facebook de indicatie geeft dat gebruikers vooral in hun vrije tijd actief zijn op het platform. De beste dag om te posten geeft juist het tegenovergestelde beeld; de werkdagen geven de meeste interactie.
Een ander onderzoek, door Social Media Today geeft hier meer inzicht in: B2B bedrijven krijgen doordeweeks meer interactie, voor B2C bedrijven is juist het weekend de beste tijd om te posten.
Beste tijd om te posten op Instagram

Op basis van dezelfde onderzoeken, is op een zakelijk Instagram account de beste tijd om te posten:
- 17:00 uur
- Tussen 19:00 en 21:00 uur
- Op woensdag en donderdag
Ongunstige tijden en dagen voor Instagram posts
Op Instagram valt de beste tijd om te posten binnen een kleiner frame dan bij Facebook. De dalen in interactiviteit vinden hier namelijk plaats:
- Tussen 20:00 en 11:00 uur
- Tussen 14:00 en 15:00 uur
- Op zaterdag en zondag
Bedrijfsaccount vs. persoonlijk account
Net als bij Facebook is de beste tijd om te posten voor bedrijven op Instagram dus op werkdagen, buiten werktijden.
Coosto’s onderzoek geeft al aan dat persoonlijke accounts wellicht een tegenstrijdige uitkomst zullen zien en dat het weekend vooral minder succesvol is voor merken en organisaties.
Beste tijd om te posten op LinkedIn

Voor LinkedIn bedrijfspagina’s is donderdag de beste dag en 19:00 uur de beste tijd om te posten. Ook rond deze tijden kun je veel interactie verwachten volgens de onderzoeken:
- 10:00 uur
- 17:00 uur
- 20:00 uur
Vanwege het zakelijke karakter van LinkedIn is het weekend extra laag in interactie.
Wanneer je niet moet posten op LinkedIn
De momenten dat je weinig interactie zult krijgen op LinkedIn posts, zijn volgens de onderzoeken:
- Tussen 21:00 en 08:00 uur
- Om 12:00 uur
- Om 14:00, 15:00 en 16:00 uur
- In het weekend en op maandag
Er blijven dus maar weinig hoge interactiemomenten over. Dit is fijn, want je hebt een specifiek tijdsbestek waarin je hogere betrokkenheid kunt verwachten.
Aan de andere kant kan het ook juist voor obstakels zorgen in je planning; wat als je in een meeting zit wanneer het de beste tijd om te posten is? En wat als je niet ‘s avonds je werk mee naar huis wilt nemen, ondanks dat dat misschien het beste publicatie moment zou zijn?
Komt de beste tijd om te posten ongelegen? Gebruik een planningstool
Komt de beste tijd om te posten niet goed uit in jouw agenda? Geen zorgen: via verschillende social media planning tools kun je posts van tevoren klaarzetten ter publicatie. Terwijl jij je meeting of etentje bijwoont, wordt je content automatisch geplaatst.
Onze tip: gebruik Sendible als social media tool. Deze tool laat je namelijk niet alleen de posts inplannen, het geeft ook aan wat voor jouw kanalen de beste tijd om te posten is (zie afbeelding hieronder).
Hoewel de onderzoeken van Coosto en Social Media Today betrouwbaar zijn, is een publicatie tijd op maat vaak accurater voor het bereiken van succes omdat dit specifiek voor jouw account en doelgroep geldt.
Zelf de beste tijd om te posten vinden
Hoe kun je er zelf achter komen welk moment je de meeste interactie krijgt? Naast de ‘optimal time’ functie van Sendible, kun je dit ook handmatig onderzoeken.
Facebook en Instagram maken het je makkelijk: in de paginastatistieken van Facebook zie je onder het kopje ‘berichten’ een grafiek met de dagen en tijden waarop jouw fans online zijn.

Bij Instagram vind je deze informatie bij onder Audience > Most active times.

Hoe vind je de beste tijd om te posten voor platforms die deze statistieken niet tonen?
Je kunt bijvoorbeeld een periode lang steeds op een ander moment posten. Maandag om 09:00 uur, woensdag om 14:00 uur, vrijdag om 17:00 uur. Door de dag en tijd steeds te veranderen en de statistieken op je posts in de gaten te houden, krijg je een overzicht van de best presterende momenten.
Na dit kleine experiment kun je gaan publiceren op de momenten die de beste tijd om te posten blijken. Blijf de statistieken wel in de gaten houden, er kan zomaar een verandering in het algoritme of volgers gedrag plaatsvinden waardoor je weer beter op een ander moment kan gaan posten.
Wat je daarnaast kunt doen, is de vraag stellen aan je volgers; wanneer zijn zij meestal online? Op welke dagen en tijden zien zij het liefst jouw content verschijnen? De beste tijd om te posten hangt namelijk, net als al het succes op social media, af van de wensen van jouw doelgroep.
Hulp nodig bij social media beheer/content creatie?
SocialForYou ontzorgt je graag door (delen van) jouw social media werkzaamheden over te nemen. Kijk op www.socialforyou.nl/diensten voor de mogelijkheden en neem gerust contact op voor meer informatie!