B2B social media strategie: bereik jouw doelgroep

Actief zijn op social media kan voor business-to-business (B2B) ondernemingen moeilijker lijken dan voor Business-to-consumer (B2C) merken, omdat de meeste social media platforms een ‘direct to consumer’ insteek hebben. Als jouw doelgroep uit bedrijven in plaats van individuen bestaat, kan je social media strategie hierop aanpassen een uitdaging zijn.

Geldt dit ook voor jouw onderneming? Kijk dan eens naar jouw social media strategie en of deze wel past; bij jouw doelgroep, de principes van jouw merk en de manier waarop jij relaties en sales realiseert. 

Wij leggen uit hoe B2B bedrijven met een duidelijke social media strategie meer klanten bereiken.

Social media strategie voor B2B: de voordelen

Social media is dé plek om met je doelgroep in contact te komen en een relatie op te bouwen. Hier zitten vele voordelen aan:

Online zichtbaarheid

Het uiteindelijke doel van potentiële klanten bereiken is natuurlijk de afname van jouw dienst of verkoop van jouw product. Dat gebeurt in weinig situaties zo direct als je zou willen.

In de realiteit speelt online zichtbaarheid en merkherkenning een grote rol in social media strategie.

Door op verschillende social media platforms aanwezig te zijn, ziet jouw doelgroep je regelmatig voorbij komen in hun tijdlijn. Hierdoor blijf je ‘top of mind’ bij potentiële klanten. 

social media strategie

Het voordeel van zichtbaarheid en herkenning? Zelfs als iemand op dit moment geen behoefte heeft aan jouw diensten, zal jouw merk toch als eerste in gedachten opkomen wanneer die behoefte zich later wel voordoet.

Expertise uitstralen

Expertise uitstralen en kennis delen is ook onderdeel van een social media strategie. 

Door kennis over jouw vakgebied te delen op social media, kun je meer expertise uitstralen. Je bent daardoor een autoriteit in jouw vakgebied. 

Tip: Bedenk goed welke informatie belangrijk is voor de desbetreffende doelgroep. Informatie die jij zelf interessant vindt om te delen, is namelijk niet altijd waar de doelgroep in geïnteresseerd is.

Verdiep je dus in de doelgroep: welke persona’s zijn van toepassing, welke vragen spelen er, naar welke oplossingen zijn ze op zoek, hoe benaderen concullega’s de doelgroep via social media (leer ervan), naar welke trefwoorden zoekt de doelgroep, wat zijn hot topics, etc. 

Door een doelgroep- en trefwoord-onderzoek uit te voeren, kun je een social media strategie en contentplan opbouwen.

Hoe zo’n social media strategie plan eruit ziet? Zie onderstaande voorbeeld met de stappen (bron fingerspitz.nl).

social media strategie

Voorbeeld social media strategie plan: 

  1. Bepaal je doelstellingen
  2. Start met luisteren – bepaal de zoektermen die je wilt monitoren
  3. Richt tools in rondom de zoektermen
  4. Start community management
  5. Bepaal je doelgroepen en ga ook deze monitoren
  6. Richt de benodigde pixels per socialmedia kanaal in
  7. Analyseer de data regelmatig en bepaal actiepunten
  8. Start vanuit hier je content analyse
  9. Maak content die je mist
  10. Map content in het LCSS-model (likeable-clickable-sharable-sellable model)
  11. Bepaal je contentstrategie
  12. Stel een content kalender op
  13. Voer de content kalender uit
  14. Bepaal welke content je kunt gebruiken om mee te adverteren
  15. Bepaal het kanaal en je doelgroep voor de campagne
  16. Stem de content af op je doelgroep
  17. Bepaal het doel van de campagne
  18. Richt de campagne in
  19. Monitor de campagne
  20. Analyseer de resultaten en houd ze naast je KPI’s om te bekijken of het een succes was.

Website conversie verbeteren

Met een goede social media strategie stimuleer je conversie naar je website. Door bijvoorbeeld links naar blogs te delen op social media, of te adverteren via social media worden social media bezoekers ook website bezoekers.

Connectie opbouwen met volgers

Via social media kun je makkelijker gesprekken starten en interactie stimuleren dan op je website of via koude acquisitie. 

Jouw social media strategie hoeft dus niet op alleen sales gefocust te zijn. Met bestaande en potentiële klanten een relatie opbouwen via social media is misschien zelfs waardevoller.

Door een connectie met jouw doelgroep op te bouwen, kom je erachter wat jouw klanten écht willen. Je ziet jouw merk en aanbod vanuit het perspectief van de doelgroep.

Pas je social media strategie (en merkstrategie in het algemeen) dus aan op de wensen van jouw doelgroep. Op die manier zal er een verbondenheid en vertrouwensband ontstaan. Bovendien creëer je een community van klanten, die ook elkaar weer kunnen helpen.

Zakelijk netwerk uitbreiden

Met een goede social media strategie zijn naast (potentiële) klanten, ook nieuwe partners en werknemers beter te bereiken. Denk aan het delen van vacatures om zo potentiële kandidaten sneller te bereiken, of het sturen van inmails via Linkedin aan nieuwe samenwerkingspartners of werkzoekenden. 

Het belangrijkste onderdeel van de social media strategie voor het werven van nieuwe partners en werknemers? Laat zien hoe leuk het is om met en voor jouw merk te werken. Straal met de juiste content (bijvoorbeeld d.m.v. leuke video’s) uit wie je bent en welke sfeer er heerst binnen jouw organisatie.

Social media strategie per kanaal

Er zijn tegenwoordig tientallen social media platforms om actief op te zijn. Moet je als B2B merk op elk van deze kanalen aanwezig zijn?

Nee, dit is niet bij te houden. Hoewel je met elk kanaal weer een nieuwe doelgroep bereikt, heb je nooit genoeg tijd om evenveel moeite in elk platform te steken.

Ons advies? Kies voor jouw social media strategie twee of drie hoofd platforms waar je consistent kwalitatieve content kunt delen. Geen aanwezigheid is beter dan een negatieve aanwezigheid.

Om de juiste hoofd kanalen te kiezen, moet jouw doel duidelijk zijn. Hieronder leggen wij voor elk platform uit welke social media strategie daar het beste bij past.

LinkedIn

Social media bereik meten op LinkedIn

LinkedIn is hét platform voor B2B merken. Dit is het enige platform dat volledig gefocust is op de zakelijke wereld. Waar Instagram en Facebook bijvoorbeeld ook voor vakantiefoto’s en recepten worden gebruikt, is LinkedIn alleen gericht op de zakelijke kant van het leven.

Op LinkedIn zijn zo’n 63 miljoen besluitvormers actief. Ga voor jouw social media strategie dus na wie binnen bepaalde bedrijven of sectoren de beslissing kan maken om voor jouw dienstverlening te kiezen en inspireer hen.

Facebook

Social media bereik meten op Facebook

Op Facebook zijn gebruikers van allerlei verschillende leeftijden en achtergronden actief. Het is nog steeds een van de meest gebruikte social media platforms. 

Belangrijk in de social media strategie voor Facebook, is dat je jouw doelgroep specificeert. Juist omdat er zoveel gebruikers zijn, gaat het hier om het opbouwen van een community.

Voor customer service contact is Facebook de perfecte plek: gebruikers kunnen gemakkelijk vragen insturen, reviews plaatsen en eventuele problemen aan te kaarten. Gebruik je Facebook hiervoor, dan moet jouw social media strategie vooral gefocust zijn op snelle, klantvriendelijke reacties.

Instagram

Social media bereik meten op Instagram

Instagram is het visuele netwerk. Je kunt hier in principe niets plaatsen zonder een foto, video of ander visueel design toe te voegen.

Een social media strategie gericht op storytelling past hier perfect bij. Vertaal jouw boodschap naar visuele content voor jouw doelgroep.

Het vrije tijds karakter van Instagram betekent niet dat B2B merken hier niets te zoeken hebben. Instagram leent zich bijvoorbeeld perfect voor het overbrengen van persoonlijkheid en bedrijfscultuur.

Meer uitgebreide info over de juiste social media kanalen voor jouw merk?

Social media strategie en uitvoering uitbesteden

Heb je hulp nodig bij het bedenken, plannen, creëren en monitoren van jouw social media content? SocialForYou helpt je graag, van strategie tot uitvoering. Neem contact met ons op!