Checklist: 6x de meerwaarde van investeren in social media

Social media is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Hoe vaak zoek jij even een sollicitant op via LinkedIn of Facebook voordat je hun CV af leest? Je bent niet de enige. Sterker nog, je bent een uitzondering als je niet regelmatig op social media actief bent. Als persoon, maar ook als merk. En dat is niet voor niks: Je digitale aanwezigheid heeft voordelen die een groot verschil kunnen maken. Deze checklist somt op wat de toegevoegde waarde van social media is.

✓ Online zichtbaarheid vergroten via social media

Door actief te zijn op social media, ben je makkelijker te vinden voor (potentiële) klanten. Accounts die regelmatig content plaatsen, worden door het algoritme ‘voorgetrokken’, waardoor je volgers jou vaker voorbij zien komen dan wanneer je sporadisch zou posten. Dit zorgt ervoor dat je meer naamsbekendheid krijgt, je merk sneller herkend wordt, en mensen een vertrouwd gevoel bij je hebben.

✓ Interactie met je doelgroep vergroten

Kanalen als Facebook en Instagram heten niet voor niets sociale platforms; de connectie tussen mensen is de kern van succes voor deze media. Als bedrijf is het investeren in social kanalen een mooie kans: je kunt, zonder tussenpersoon, direct met je doelgroep in gesprek. 

Een comment op een foto, een Direct Message (DM), of simpelweg een like vertelt je meer over het gedrag en de mening van je target customer dan verkoopcijfers doen. Als een product niet goed loopt, hoor je van je volgers waarom en als je even geen inspiratie hebt voor nieuwe diensten, schiet een online community graag te hulp. Zo creëer je een win-win situatie waarin klantwaardering en loyaliteit samengaan met sales optimalisatie. 

Een merk dat goed gebruik maakt van interactie met hun doelgroep via social media, is Glossier: Dit cosmetica merk produceert en lanceert producten op basis van wat hun online community nog mist binnen hun merk of vakgebied. Glossier laat zelfs hun volgers ‘co-creëren’, oftewel meedenken met het productieproces. Door klanten te betrekken in de creatie van producten, is het makkelijker precies te leveren waar zij naar op zoek zijn, én krijgen het merkimago en de klantloyaliteit een grote boost.

 Elke dag worden er ongeveer 4 miljard zoekopdrachten uitgevoerd via Google (Bron). Wereldwijd gebruikt ongeveer 50% van de populatie social media, dat is 3,8 biljoen mensen.  Met deze aantallen is het belangrijk dat je zowel in zoekmachines goed vindbaar bent als dat je social actief bent. 

✓ Doelgroeponderzoek via social media

Via social media kun je niet alleen horen wat je doelgroep zegt over je product, dienst en/of merk, je kunt ook cijfers inzien: de statistieken op je zakelijke social media account vertellen je precies hoeveel mensen een specifiek bericht hebben gedeeld, leuk vinden en erop gereageerd hebben. 

Daarnaast kun je ook meer te weten komen over je volgers los van jouw content: de gemiddelde leeftijd van jouw volgers, wanneer zij online zijn en met welk type content zij het meest interactief zijn, is nuttige informatie om persona’s mee op te bouwen, op optimale momenten te posten, en je content succesvoller te maken.

✓ Social media als communicatiemiddel

Natuurlijk kun je via reclames en folders je merk promoten, maar als je zoveel geld besteedt aan één spotje of pagina, wil je wel zeker weten dat de boodschap overkomt. Je kunt kiezen voor beiden, offline en online zichtbaarheid, of alleen voor online zichtbaarheid als je wat minder budget hebt. Op social media heb je hierin de touwtjes in handen. Je kunt zelf bepalen wat je post, wanneer, hoeveel en hoe vaak, en daardoor is het een stuk sneller om je boodschap over te brengen én waar te maken.

Naast het feit dat bij online zichtbaarheid minder uit kunt geven aan promotie, wordt je boodschap ook nog eens gedeeld door anderen die het met je eens zijn: zo krijg je gratis promotie, die betrouwbaarder overkomt dan een betaalde advertentie. Want zeg nou zelf, geloof jij de acteur in een reclame, of de vriend die een merk oprecht aanraadt?

✓ SEO technieken toepassen voor social media

Als je een website hebt voor je onderneming, weet je vast dat het belangrijk is om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google te verschijnen. Elke dag worden er ongeveer 4 miljard zoekopdrachten uitgevoerd via Google (Bron). Wereldwijd gebruikt ongeveer 50% van de populatie social media, dat is 3,8 biljoen mensen.  Met deze aantallen is het belangrijk dat je zowel in zoekmachines goed vindbaar bent als dat je social actief bent. 

Als je social media wil laten bijdragen aan SEO dan is de grootste uitdaging om lezers jouw blog of artikel gaan verwerken in hun eigen content. Wees daarom online zichtbaar en deel content via social media kanalen en zorg voor een groter bereid van potentiele geïnteresseerden. Door social media accounts met dezelfde naam als je bedrijf op te zetten, komt niet alleen je website in de zoekresultaten, maar daaronder ook je social kanalen. 

SEO kan andersom ook bijdragen tot een succes voor social media. Zo kun je bijvoorbeeld hashtags gebruiken op Instagram en LinkedIn, maar ook al je captions SEO-proof maken en de juiste (niche) trefwoorden gebruiken in je teksten. 

✓ Slim concurreren via social platforms

Je concurrentie voor zijn kan op veel meer manieren dan alleen in de zoekresultaten: je kunt via social media natuurlijk ook hun kanalen bekijken. Dit doe je door te onderzoeken welke content / trefwoorden goed en slecht scoren bij de concurrent en dit voor jouw bedrijfsaccount optimaliseren. Leren van de fouten van een ander dus! Je kunt zo’n concurrentieanalyse doen met behulp van verschillende tools zoals SE ranking of Ahrefs.

Investeren in social media: waar begin je?

Oke, je bent overtuigd, er zitten inderdaad veel voordelen aan het investeren in social media aanwezigheid: Meer naamsbekendheid, inzicht in de wensen van je klant, informatie over je doelgroep, gratis promotie van je boodschap, SEO toepassen voor meer succes op social media én je concurrentie verslaan. Maar hoe begin je een zakelijk social media kanaal, wat heb je nodig en heb je hier wel tijd voor? SocialForYou helpt je graag met het opstellen van een plan aan de hand van een passende strategie. Dit plan voeren onze social media experts vervolgens voor je uit, zodat jij van alle voordelen kunt genieten, én de focus op kernactiviteiten behoudt. Bekijk hier onze werkwijze, of neem contact met ons op.