5 Tips: Hoe maak je ‘saaie’ content sexy?

Een blog schrijven of bericht plaatsen klinkt gemakkelijk, maar kan soms een grote opgave zijn zowel voor eigentijdse als traditionele branches. Al is het voor ondernemingen binnen een eigentijdse, hippe markt makkelijker om content te maken, omdat de onderwerpen minder ‘saai’ zijn. Hoe maak je de content aantrekkelijk als je in een saaie markt zit zoals accountancy, kantoorartikelen, machine-onderdelen of verzekeringen? Lees onze tips over hoe je een kleurloos onderwerp entertaining kunt maken!

Als je in een minder moderne markt werkzaam bent, dan is de kans groot dat er relatief weinig concurrenten zijn die content maken, want ook zij zullen het lastiger vinden om inspirerende content te maken. Een voordeel dus, met de juiste verfrissende content kunt je zo sneller het verschil maken en zichtbaarder worden.

#1 Maak je woordkeuze begrijpelijk

Een veelvoorkomende reden dat een onderwerp saai wordt genoemd, is vanwege het taalgebruik: te veel jargon of moeilijke woorden zorgen voor verwarring en onbegrip. Als je een onderwerp niet begrijpt, ben je er ook niet in geïnteresseerd. 

Een voorbeeld: Stel, een advocatenbureau wil haar kennis delen in een blog. Er wordt een onderwerp gekozen waaruit hun expertise blijkt; tuchtrecht. Juist door die expertise, gaat de blogschrijver er vanuit dat wat voor hen vanzelfsprekend is, ook niet aan de lezer hoeft worden uitgelegd. Daardoor weet de lezer bijvoorbeeld niet eens wat tuchtrecht is, en haakt al af na het lezen van de eerste alinea.

Schrijf je teksten dus zoveel mogelijk in alledaagse taal; dit leest makkelijker, is vermakelijker en komt persoonlijker over. Mocht er toch wat jargon nodig zijn, leg de begrippen dan zo simpel mogelijk uit: de lezer moet de basis begrijpen, maar hoeft geen snelcursus in jouw expertise.

#2 Gebruik uitgebreide visuele content

Je onderwerp interessanter maken, of makkelijker te consumeren? Maak het visueel. Door de informatie in een infographic, animatie of stappenplan te visualiseren, heb je sneller en langer de aandacht.

Zorg er ook voor dat je content uitgebreid is en onderbouwd met de juiste visuals zoals grafieken en infographics. Door de ondersteuning van beeldmateriaal blijft de informatie langer ‘hangen’ en is het inhoudelijk vaak interessanter en beter leesbaarder. Daarnaast is visuele content  ook makkelijkere content om gedeeld te worden, waardoor je nog meer mensen bereikt. Dit werkt ook voor serieuze onderwerpen waar je liever geen grapjes over maakt. Neem bijvoorbeeld deze post van @abnamro_nl, waarin zij een serieus onderwerp visueel en interactief maken:

voorbeeld niet saaie content

Kruip in de huid van de klant. Welke problemen wil jouw klant opgelost zien?

#3 Problemen oplossen

Content waar problemen worden opgelost, scoort vaak goed. Zo kun je van een saaier onderwerp, een interessant en boeiend stuk maken wat echt van waarde is voor jouw klant. Wat zijn vraagstukken die spelen, welke problemen wil jouw klant opgelost zien? Maak dit inzichtelijk en bedenk zo leuke onderwerpen om over te schrijven. Brainstorm met je team over welke oplossingen je kunt bloggen. In eerste instantie denk je dat er misschien niet veel onderwerpen zijn bij een bepaalde business maar als je verder associeert kom je tot hele interessante onderwerpen waar je over kunt schrijven die ook een link hebben met jouw bedrijfsprocessen.

#4 Focus op de klant

Om je onaantrekkelijke onderwerp interessant te maken, moet je weten wat de doelgroep interesseert: onderzoek wat zij belangrijk vinden, en pas de insteek daarop aan. Een goed voorbeeld is deze Instagram post van @technieknederland, waar aandacht voor herbruikbaarheid binnen de technische sector wordt opgewekt, door te vertellen hoe de klant daarvan kan profiteren:

voorbeeld interessante visual vanuit de ogen van de klant

Wat klanten ook vaak prettig vinden om te lezen zijn artikelen over tips, lijstjes of hoe iets werkt (how-to). Je kunt zo goed en uitgebreid uitleggen wat je expertise is en flink de diepte in gaan om zo kennis te delen.

#5 Wees verrassend en creatief

Creatieve, onverwachte content zal geheid zorgen voor leuke reactie, discussie of ‘shares’. Ieder team heeft wel medewerkers in dienst die creatiever zijn dan anderen, zij zijn ervoor geknipt om met leuke ideeën te komen. 

Creativiteit kan zitten in de inhoud, een grapje of iets ludieks. Maar het kan ook zitten in de vorm. Creatieve elementen die je zou kunnen toevoegen aan content marketing en artikelen zijn: 

  • Quiz: stel een vraag in een blog en geef lezers de mogelijkheid tot meerkeuze antwoorden. Je kunt dit bijvoorbeeld koppelen aan een leuke winactie. 
  • Q&A:geef je volgers de mogelijkheid om vragen te stellen over een bepaald onderwerp. Verzamelen de vragen en maak in een blog een Q&A artikelen met de meest voorkomende Q&A’s! Uiteraard kun je dit ook live doen, via een webinar, of andere social media platformen zoals Instagram. 
  • Animaties: het gebruik maken van bewegende, informatieve en leuke animaties werkt bijzonder goed en trekt de aanvraag. Canva is een goed programma waarmee je snel, leuke animaties kunt maken. 
  • 3-Luik: maak over 1 onderwerp een 3-4 of 5 luik. Lezers vinden het leuk om over een onderwerp waarin ze geïnteresseerd zijn, meerdere artikelen te lezen. Je kunt zo ook goed de diepte in en laten zien op welk vlak je gespecialiseerd bent.

Op zoek naar meer tips over succesvolle en interessante content? Lees hier onze blog.

Content creatie liever uitbesteden?

Laat je content creatie en social media beheer liever over aan een ervaren content marketeer? Bij Social For You ben je aan het juiste adres. Bekijk onze werkwijze voor meer informatie.